Ajankohtaista

Finavian eteläsiipi palvelee tuhansia

(28.8.2017)

Avajaisia vietettiin torstaina 24.8.2017

Finavian vuoteen 2020 tähtäävä kehitysohjelma vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa niin kansainvälisessä kilpailussa kuin Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen merkittävänä solmukohtana. Granlund toimii taloteknisenä suunnittelijana sekä energia- ja BREEAM-konsulttina mm. etelä- ja länsisiiven sekä Plazan hankkeissa.

Uusi eteläsiipi otettiin käyttöön heinäkuussa 2017 ja avajaisia vietettiin 24.8. Uudessa eteläsiivessä on uutta matkustajatilaa 8365 m2 kahdessa kerroksessa, joista toinen on saapuville ja toinen lähteville matkustajille. Kaikkiaan terminaalin pinta-ala laajenee 45 prosenttia, ja lisää tilaa saadaan noin 103 000 m2. Laajarunkokoneiden siltapaikat tuplaantuvat kahdeksasta 16:een. Nyt käyttöön saatiin kolme uutta matkustajasiltaa. Terminaalirakennuksen katolla on myös aurinkovoimala, jonka ensimmäinen osa käynnisti toimintansa heinäkuussa.

”Eteläsiivessä seinät ovat pääosin lasia, mikä on asettanut suuret vaatimukset talotekniikan suunnittelulle. Tilan läpi liikkuu päivittäin suuria matkustajamääriä ja on tärkeää taata kaikille hyvät sisäilmaolosuhteet”, kertoo hankkeen talotekniikan pääsuunnittelija Jukka Tyni. Suurista lasipinnoista huolimatta eteläsiivessä saavutettiin 25-30 % pienempi energiankulutus kuin vastaavanlaisissa muissa rakennuksissa. Toimivan, ja hyvin arkkitehtuuriin integroituvan ilmastoinnin suunnittelu sekä energiatehokkuuden saavuttaminen ovat edellyttäneet lukuisia simulointeja ja useiden vaihtoehtoisten ratkaisujen tutkimusta.

Valaistuksen suunnittelulle lasipinta on luonut mahdollisuuksia hyödyntää päivänvaloa. ”Aulat kylpevät päivänvalossa, joten ledeillä toteutettua keinovalaistusta himmennetään sekä ohjataan tarpeen mukaan energiatehokkuuden parantamiseksi. Pimeän aikaan tunnelmaa luovat valaistut puuviilu- ja opaalilasipinnat sekä sisustusvalaisimet”, kuvailee valaistuksen suunnittelija Sanna Forsman.

Simuloitu koivikko tuo suomalaisen metsän terminaaliin
BREEAM-sertifioinnin osalta hankkeessa on kiinnitetty erityistä huomiota vedenkulutukseen ja työmaan aiheuttamien ympäristövaikutusten minimointiin. Lentokenttäalueella on myös panostettu viheralueiden kunnostukseen, joissa kotimaiset luonnonkasvit tulevat esille.

Avajaisten yhteydessä terminaaliin avattiin simulaatio koivikosta, joka tuo valo- ja äänisuunnittelun avulla matkustajille tunteen suomalaisesta metsästä. Äänisuunnittelijana toiminut Aki Päivärinne halusi yhdistää suunnittelussaan lehvästön hienovaraiset liikkeet tilan arkkitehtuuria peilaaviin harmonisiin motiiveihin. Tilan äänisuunnittelu on toteutettu monikanavaisena aitoa kuuloaistimusta mukaillen.

Finavian kehitysohjelman myötä Helsinki-Vantaalla voidaan palvella tulevaisuudessa 30 miljoonaa matkustajaa. Kaukolentoalueen seuraava laajennusosa otetaan käyttöön vuoden 2019 alussa, jolloin koko laajennuksen sydän, keskusaukio Plaza valmistuu. Valmista on vuonna 2020 länsisiiven valmistuttua.

Lisätietoa

Jukka Tyni
Pääsuunnittelija, talotekniikka
Osastonjohtaja, LVI
Granlund Oy
050 525 0211
etunimi.sukunimi@granlund.fi

Finavian kehitysohjelma

Kuva: Finavia