Ajankohtaista

Finavian uusi bussiterminaali toteutettiin tietomallikohteena

(13.6.2016)

Granlund Oy vastasi Helsinki-Vantaan uuden bussiterminaalin TATE-suunnittelusta. Lentokentän kehityshanke on maan suurimpia.

Tietomallinnus varmisti yhteisen näkemyksen lopputuloksesta

Kesäkuun alussa valmistuneet noin 3 000 neliömetrin bussiterminaalitilat palvelevat non-Schengen maihin matkustavia asiakkaita. Terminaali onkin yhdistetty vanhaan non-Schengen-terminaalin yhdyskäytävällä.

– Bussiterminaalin tilat on mitoitettu noin 1000 matkustajalle, kertoo Granlund Oy:n LVI2-osaston ryhmäpäällikkö Risto Ikonen. – Rakennuksen eteläpäässä sijaitsevat kolmessa tasossa tekniset tilat, sähkötekniset tilat ja yleisö-WC-tilat. Terminaalissa on odotussalin lisäksi 12 lähtöporttia ja kahvila-alue.

Terminaali suunniteltiin tietomallinnuskohteena.

– Kaikki tekniikka-alat mallinnettiin ja sovitettiin yhteen 3D-malleina, Ikonen toteaa. – Tietomallintamisesta oli hyötyä niin suunnittelussa, tilaajan päätöksenteossa kuin rakentamisen aikanakin. Mallin avulla pystyimme havainnoimaan jo etukäteen, minkälainen rakennuksesta ja TATE-asennuksista on tulossa, ja varmistumaan yhteisestä näkemyksestä suunnitteluryhmän sisällä ja tilaajan kanssa. Tietomallia tullaan hyödyntämään jatkossa myös ylläpidossa ja huollossa.

Suunnittelulla ainutlaatuiset puitteet

Terminaali suunniteltiin poikkeukselliseen paikkaan, poikkeuksellisissa olosuhteissa. Suunnittelua ja työmaatoimintaa ohjasivat Finavian suunnitteluohjeet ja tiukat turvamääräykset.

– Kaikki suunnittelijat saivat tilaajalta kattavan perehdytyksen ja turvakoulutuksen tentteineen, ennen kuin pääsimme edes liikkumaan alueella, Ikonen kertoo. – TATE-suunnittelussa haastavaa oli rakennettavan bussiterminaalin sijainti ahtaassa paikassa non-Schengen terminaalin ja Hotelli Hiltonin välissä sekä hankkeen tiukka aikataulu. Ehdotussuunnitelmien laatimisesta rakennuksen valmistumiseen ja käyttöönottoon meni noin vuosi.

Energiasäästöjä LVI- ja sähkösuunnittelulla

Bussiterminaali on käytössä 24/7, mikä on huomioitu sisäilmaolosuhteissa ja energiatehokkaissa talotekniikkaratkaisuissa.

– Energiasäästöjä saadaan aikaan tehokkailla ilmanvaihdon lämmöntalteenottojärjestelmillä, tarpeenmukaisella ilmanvaihdolla sekä energiatehokkailla taajuusmuuttajilla ohjatuilla puhaltimien ja pumppujen sähkömoottoreilla, kertoo sähköosaston projektipäällikkö Ari Hämäläinen.

Valaistussuunnittelun tavoite oli säästää energiaa ja luoda oikeanlainen tunnelma.

– Käytimme vähän energiaa kuluttavia ja pitkäikäisiä LED-valaisimia, jotka on liitetty DALI-valaistuksen ohjausjärjestelmään.

Valaistusta säädetään automaattisesti

Suurin ero aikaisemmin tehtyihin terminaalitiloihin on, että uuden bussiterminaalin valaistusta ohjataan täysin automaattisesti tarpeen mukaan.

– Pelkän aikaohjelman sijaan valaistuksenohjaus huomioi päivänvalon määrän ja ihmisten läsnäolon, kertoo Hämäläinen. – Kun tilassa ei ole ketään, valaistus vähenee pikkuhiljaa. Ihmisten saapuessa taas valaistus voimistuu automaattisesti säädetylle tasolle. Valaistuksen ohjelmoinnissa on hyödynnetty valaistuslaskelmien, -vertailujen ja -simulointien avulla laadittua ohjetta.

Seuraavaksi bussiterminaalista saatuja suunnittelukokemuksia tullaan hyödyntämään Finavian laajan VLK-kehityshankkeen tulevissa vaiheissa: etelä- ja länsiterminaalin sekä Plaza-alueen TATE-suunnittelussa.

Kuva: Finavia