Ajankohtaista

Finavian kehitysohjelman hankkeiden talotekniikkasuunnittelu Granlundille

(22.12.2014)

Projekti kattaa suunnittelun noin 80 000 brm2 alueelle

Granlund on valittu Helsinki-Vantaan lentoaseman vaihtoliikennekapasiteetin laajennusprojektin luonnosvaiheen LVIA-, sähkö- ja sprinklerisuunnittelijaksi. Lisäksi Granlund konsultoi laajennusprojektin ympäristö- ja energiatehokkuusnäkökohtia. Laajennus on osa Finavian vuosille 2014–2020 ajoittuvaa kehitysohjelmaa. Projekti kattaa suunnittelun noin 80 000 brm2 alueelle.

Suunnittelu sisältää mm. kaksi nykyisen kaukoliikenteen matkustajaterminaalin laajennusosaa, joihin tulee kymmenen uutta lentokonepaikkaa sekä kuuden bussiportin terminaali. Uusista konepaikoista suurin osa on mitoitettu laajarunkokoneille. Lisäksi nykyinen kaukoliikenneterminaali laajenee, jotta lähtevät ja saapuvat matkustajat voidaan ohjata eri reiteille. Hanke on nyt suunnitteluvaiheessa ja rakentamisen ensimmäinen vaihe on tarkoitus käynnistää vuoden 2016 alkupuolella.

Ympäristöasiat ja energiatehokkuus ovat projektissa merkittävässä roolissa. Granlundin ympäristöasiantuntija Anne-Maria Vierisen mukaan hankkeen ympäristötavoitteiden asettamisessa hyödynnetään kansainvälisen BREEAM-ympäristösertifiointijärjestelmän kriteereitä ja tutkitaan mahdollisuuksia hakea hankkeelle sertifiointia. ”Lisäksi tutkitaan uusiutuvan energian tuotantomahdollisuuksia osana laajennusprojektia ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla yleisesti”, Vierinen jatkaa.  

”Projektin suurimmat haasteet liittyvät rakentamiseen ympäri vuorokauden käytössä olevassa ympäristössä. Tämä korostaa hyvän suunnittelun merkitystä häiriöttömän ja turvallisen matkustajaliikenteen varmistamiseksi”, kommentoi hankkeen talotekniikan pääsuunnittelijana toimiva Jukka Tyni.

Finavian kehitysohjelman tavoitteena on säilyttää Suomen hyvät lentoyhteydet ja varmistaa Helsinki-Vantaan vahva kilpailuasema erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä. Kehityshankkeet toteutetaan vaiheittain kolmessa aallossa.

”Vaiheittainen toteutus mahdollistaa nopean ja joustavan reagoinnin markkinatilanteen yllättäviinkin muutoksiin. Kehitysohjelman yksityiskohtainen sisältö, aikataulu ja kustannukset tarkentuvatkin suunnittelun edetessä”, kehitysohjelman ohjelmanjohtaja ja Finavian tekninen johtaja Henri Hansson kertoo.

Ensimmäinen vaihe, turvatarkastus- ja lähtöselvityskapasiteetin kasvattaminen, valmistui jo toukokuussa 2014. Granlund toimi hankkeessa sähkö-, tele- ja valaistussuunnittelijana. Seuraavaksi keskitytään vaihtoliikenteen kapasiteetin kasvattamiseen ja Euroopan- ja kotimaanlentojen palvelutason parantamiseen.

Viimeisessä aallossa nykyistä terminaalia on tarkoitus laajentaa maaliikennealueelle niin, että lähtöselvitys-, turvatarkastus- ja matkatavaroiden luovutuspalvelut voidaan keskittää yhteen lähtö- ja tuloaulaan. Helsinki-Vantaalla on käynnissä myös muun muassa Saapuvat 2A -aulan uudistus, johon Granlund tekee niin ikään sähkösuunnittelun.

Lisätietoa:

  • Jukka Tyni, hankkeen talotekniikan pääsuunnittelija, Granlund Oy, p. 050 5250211
  • Timo Arkiomaa, hankkeen LVI-suunnittelun projektipäällikkö, Granlund Oy, p. 050 582 0798
  • Heikki Kaartinen, hankkeen sähkösuunnittelun projektipäällikkö, Granlund Oy, p. 050 5252303
  • Anne-Maria Vierinen, hankkeen ympäristösuunnittelun projektipäällikkö, Granlund Oy, p. 040 531 7550

 Sähköpostit ovat muotoa: etunimi.sukunimi@granlund.fi

 Kuva: Finavia