Ajankohtaista

Granlundilaisten hiilijalanjälki pieneni Energiansäästöviikolla

(20.10.2016)

Granlund osallistuu vuosittain Energiansäästöviikkoon haastamalla henkilökuntansa pohtimaan toimintaansa arjessa. Tänä vuonna tempauksen keskiöön otettiin työmatkailu

Energiansäästöviikko järjestettiin tänä vuonna 10.-16.10. Granlund-konsernissa henkilökunta haastettiin kisaamaan keskenään hiilineutraaleimmista työmatkoista.

- Energiansäästöviikko on hyvä tapa muistuttaa ihmisiä oman toiminnan tärkeydestä. Meillä töissä joka päivä less energy is more, mutta välillä voi miettiä myös omia, arkisia valintoja, ryhmäpäällikkö Asta Varpio Granlund Consultingista kertoo haasteen taustoja.

Osastot kirittivät toisiaan

Haaste oli yksinkertainen ryhmähaaste, jossa pärjäsi parhaiten joukkovoimalla. Siinä Granlundin eri osastot ja Granlund Consulting kisasivat keskenään siitä, mikä ryhmä onnistuu pienentämään työmatkojensa hiilijalanjälkeä.

- Energiansäästöviikkoa edeltävä toimi tempauksen verrokkiviikkona, jolloin keräsimme henkilökunnaltamme tiedot siitä, miten he normaalisti saapuneet töihin. Itse Energiansäästöviikolla homma uusittiin ja ihmisiä kannustettiin pohtimaan, miten voisivat tehdä työmatkansa päästöttömämmin tai jopa päästöttömästi. Mitä vähäpäästöisempi vaihtoehto oli, asteikolla autosta lihasvoimaan, sitä parempi., Varpio kertoo haasteesta.

Tämän jälkeen viikkojen hiilidioksidipäästöjä vertailtiin keskenään ja se porukka, joka on onnistui säästämään verrokkiviikkoon verrattuna enemmän hiilidioksidia, voitti haasteen. 

- Halusimme haastaa ihmisiä tekemään hyviä ratkaisuja porukalla. Kannustettiin esimerkiksi pohtimaan, olisiko energiansäästöviikko hyvä aika harrastaa kimppakyytejä (ja jatkaa sen jälkeen) tai järjestää yhteislenkki työpaikalle.

Haaste sai aikaan keskustelua ja pohdintaa arjen valinnoista

Verrokkiviikko (3.-7.10.) paljasti, että granlundilaiset kulkevat kilometreillä laskettuna julkisilla kulkuneuvoilla ja omilla autoilla melko saman verran – verrokkiviikolla 46 prosenttia kilometreistä taitettiin julkisen kulkuneuvon kyydissä, 45 prosenttia autoillen. Lihasvoimin, eli pyörällä ja kävellen, työmatkansa taittoi noin yhdeksän prosenttia. Etätöiden osuus jäi verrokkiviikolla pieneksi (2%).

- Koko totuus ei toki luvuissa ole, mutta suuntaa niistä voi nähdä. Autolla ajellaan aika paljon, mutta kimppakyytejä meillä harrastetaan minimaalisesti, kolmisen prosenttia kaikista ajoista. Tässä olisikin konkreettinen mahdollisuus arjen parantamiseen hiilijalanjäljen osalta, Varpio huomauttaa.

Arjen pieniin valintoihin tarttuva Energiansäästöviikon haaste sai aikaan keskustelua, mikä oli tarkoituskin.

- Aika moni keksii ensimmäisenä syitä siihen, miksi ei pysty vähentämään hiilijalanjälkeään, mutta tarkoitus onkin nimenomaan olla innovatiivinen. Kimppakyyti ei ole yhtä helppo konsepti kuin yksinajelu, mutta energiansäästössä parhaan tuloksen saa aikaan, kun näkee vaivaa, Varpio summaa.

Viikko vähensi autoilua

Tulokset viikolta osoittivat kuitenkin, että arjen valinnoilla on merkitystä. Haaste vähensi granlundilaisten autolla ajettuja kilometrejä 9,4 prosenttia, aiheutti 850 kilogramman säästö hiilidioksidipäästöissä ja kasvatti kimppakyytejä 28 prosenttia. Osastovoiton ja mitalikahvit menivät LVI2-osastolle.

- Tähän voimme olla tyytyväisiä. Muistutan vielä, että Granlund tekee asiakkaidensa kanssa energiansäästöön liittyviä kampanjoita ympäri vuoden. Itsemme lisäksi haastamme siis myös asiakkaat pohtimaan näitä kysymyksiä, Varpio summaa.

Lisätiedot: 

Ryhmäpäällikkö Asta Varpio, Granlund Consulting
050 315 2526
firstname.lastname@granlund.fi