Ajankohtaista

IoT mahdollistaa KIRAn tuottavuusloikan

(22.5.2017)

Granlund julkaisi IoT-markkinakatsauksen.

Tiistaina 16.5.2017 järjestetyssä Granlundin Energiaseminaarissa julkistettiin Granlundin tuottama IoT-markkinakatsaus, jossa tarkastellaan IoT-palveluiden tilaa kiinteistö- ja rakennusalalla Suomessa. Äly-etuliite on laajalti käytössä kuluttajatuotemarkkinoilla – milloin se valtaa perinteisesti hidasliikkeisen toimialamme? 

IoT-markkinakatsauksen ovat toteuttaneet Tuuli Jylhä Delftin teknillisestä yliopistosta, Susanna Sairanen Granlund Consultingista, Ken Dooley Granlundilta sekä Heikki Ihasalo Granlundilta ja Aalto-yliopistosta. 28-sivuinen katsaus on napakka ja selkeä paketti kaikille toimialan IoT-asioista kiinnostuneille.

Selvityksessä on esitetty IoT-markkinoiden kehityspolku. Suomessa tämän hetken IoT-tarjoajista 90 % on kehitysvaiheen ensimmäisellä portaalla, eli keskittyy pääsääntöisesti yksittäisten asioiden optimointiin, ei prosessien kehittämiseen tai uuden asiakasarvon ja liiketoiminnan luomiseen. Käyttäjälähtöisyys ei ole vielä lyönyt läpi.

- Alamme kehittyy hitaasti, eikä vähiten kustannussyistä. Teknologia puolestaan kehittyy todella nopeasti. Uskon, että meilläkin kehityssykli nopeutuu, mutta ei se tule koskaan olemaan samaa kuin esimerkiksi kuluttajaelektroniikkaa tarjoavien yrityksillä. Mielestäni Suomi on kuitenkin IoT:n hyödyntämisessä maailman kärkiluokkaa. Seurattavia maita ovat ainakin Pohjoismaat, USA ja Hollanti, Heikki Ihasalo pohtii.

IoT:sta arjen helppoutta

Energiaseminaarin yleisössä istuneet noin 300 alan edustajaa nyökyttelivät innokkaasti kaikista päivän esityksistä esille nousseelle käyttäjälähtöisyyden korostamiselle. Asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen on avainasemassa eikä tekniikan tule olla itseisarvo. Fokus tulisi olla siinä, miten käyttäjät viihtyvät tilassa – tulevaisuuden työpaikat joutuvat houkuttelemaan ihmiset toimistolle.

- Kiinteistön käyttäjät tahtovat arjen helppoutta. He haluavat pystyä keskittymään omaan työhönsä työpaikalla ja tehdä päivistään mahdollisimman sujuvia aamukahvista kotiinpaluuseen asti. Kiinteistö on älykäs vasta, kun se auttaa työntekijää tekemään töitä älykkäästi, Susanna Sairanen kiteyttää.

Käyttäjää ymmärtämällä kohti tuottavuusloikkaa

IoT:n haasteina pidetään yleisesti käyttöliittymä-kysymystä ja datan määrää sekä siihen liittyviä turvallisuuskysymyksiä. Käyttöliittymistä on yhtä monta mielipidettä kuin asiantuntijaa. Älykkyyttä taas vaaditaan siihen, miten kasvavasta tietomäärästä kyetään tunnistamaan olennaisimmat asiat. Selvityksestä käy kuitenkin ilmi, että haasteista huolimatta IoT on olennainen osa alalla odotettua tuottavuusloikkaa ja digitalisoituminen tulee nähdä mahdollisuutena.

- IoT ei ole vain teknologiaa ja dataa. Jotta tästä näkökulmasta päästään eroon, meidän pitäisi miettiä enemmän sitä, mihin tarkoitukseen IoT:ta käytetään: esimerkiksi käyttäjäkokemuksen luomiseen, nopeampaan palveluun tai energian säästämiseen, Tuuli Jylhä korostaa.

Katsauksessa on esitelty useita caseja menestyksekkäästä IoT:n hyödyntämisestä. Esimerkiksi Disney-huvipuistoissa älyranneke mahdollistaa soljuvan ja turvallisen huvittelyelämyksen ja  maailman älykkäimmän talon, The Edgen, ekosysteemi palvelee niin käyttäjiä, ylläpitoa kuin IT-tukea. 

Markkinakatsauksen tekijät näkevät tulevaisuuden kiinteistöliiketoiminnassa viisi kehityssuuntaa ja haastavat lukijan miettimään, olisiko kiinteistöalalla aika siirtyä teknologiapainotteisesta IoT-ajattelusta asiakasarvoon keskittyvään “Internet of Experience” -malliin. 

Tutustu kehityssuuntiin ja koko katsaukseen lataamalla se täältä tai tilaa painettu versio lähettämällä sähköpostia ja ilmoittamalla osoitteesi: granlund(a)granlund.fi