Ajankohtaista

Kalle Nurmen diplomityö antoi arvokasta tietoa Länsimetron LVI-suunnitteluun

(22.5.2017)

Nurmen DI-työ antoi tietoa siitä, kuinka paljon Länsimetron tunnelien ja asemien lämpötiloja voidaan talvisin nostaa, ilman että ilmanvaihto ja aerodynaaminen toiminta kärsivät.

LVI-suunnittelija Kalle Nurmen Aalto-yliopistolle Granlundilla tekemä diplomityö palkittiin Vuoden opinnäytetöiden jaetulla 2. sijalla. Nurmi selvitti, miten metrotunnelien lämpötiloja voidaan hallita erityisesti talvisin. Työ oli osa Granlundin Länsimetro vaihe 2 -projektia.

”Kovilla pakkasilla tarpeenmukaisten lämpötilojen saavuttaminen metrotunneleissa on usein haastavaa, koska paineentasauskuilujen ja metroasemien liukuporraskuilujen ilmavirtaukset jäähdyttävät tunneleita tehokkaasti”, Nurmi kertoo. ”Lämpötila putoaa kylminä päivinä helposti pakkasen puolelle, mikä pitää pystyä estämään, koska tunneleissa on paljon tekniikkaa, joka ei pakkasta kestä.”

Ratkaisujen tutkimisessa hyödynnettiin Suomessa aivan uudenlaista simulointiohjelmistoa.

”Tunnelit, kuilut ja maanalaiset asemat mallinnettiin ruotsalaisen IDA Tunnel -ohjelmiston avulla, jolla on aiemmin tutkittu muun muassa Lontoon metron olosuhteita”, Nurmi kertoo. ”Ohjelmistoa ei ole käytetty Suomessa aiemmin eikä metrotunneleita muutenkaan tutkittu tällä tasolla.”

Nurmen DI-työ antoi tietoa siitä, kuinka paljon Länsimetron tunnelien ja asemien lämpötiloja voidaan talvisin nostaa, ilman että ilmanvaihto ja aerodynaaminen toiminta kärsivät.

”Pakkasilla paineentasauskuilujen säleiköt voidaan sulkea osittain, mutta samalla on varmistettava, että ilmavirtojen nopeudet sekä yli- ja alipaineiskujen kasvu pysyvät hallinnassa”, Nurmi toteaa. ”Jos junan edellään työntämä ilma ei pääse purkautumaan, laitureilla voi tuntua ikäviä paineenvaihteluja. Löysimme säleikköjen sulkemiseen tason, jolla suurin osa tunnelista pysyy plussan puolella kovillakin pakkasilla eivätkä muut olosuhteet kärsi liikaa.”

Opinnäytetyö on vakuuttanut myös sen ohjaajan.

”Nurmen DI-työn tulokset antavat tilaajalle ja projektin LVI-suunnittelijoille arvokasta lähtötietoa suunnittelun ja päätöksenteon tueksi, erityisesti Länsimetron paloveden jäätymisriskeistä kovien pakkaskausien aikana”, kertoo Granlund Oy:n LVI-osaston johtaja Paavo Tikkanen. ”Simuloinnit myös osoittivat, että asemien väliltä voidaan poistaa kaksi paineentasauskuilua, mikä säästää suunnittelu- ja rakentamiskuluja.”

Katso myös työn esittely Youtube-kanavaltamme.