Ajankohtaista

Peruskorjaushanke paransi Autotalon käyttöastetta ja energiatehokkuutta

(24.8.2016)

Modernilla talotekniikalla 1950-luvun kiinteistön sisäolosuhteita hallitaan käyttäjien tarpeiden mukaan, ja samalla säästetään sähköä.

Keskellä Kamppia sijaitseva Helsingin Autotalo Oy on pääkaupungin ensimmäisiä tornitaloja. 1950-luvulla kiinteistössä myytiin autoja, ja moni muistaa yhä katutasossa komeilleet Mersut. Vähitellen toiminta keskittyi liike- ja toimistokäyttöön.

– Granlund on ollut Autotalon TATE-suunnittelija 1990-luvulta lähtien, ja päivitimme kiinteistölle vanhaa PTS-suunnitelmaa vuonna 2011, kertoo Granlundin kiinteistönpito-osaston ryhmäpäällikkö Harri Nyyssölä.

Autotalon yleisilme ja talotekniset järjestelmät olivat vanhentuneet, mikä antoi alkusysäyksen Facelift-uudistushankkeelle 2013.

Aula ennen

Lennosta laajeneva hanke vaati suunnittelijalta resursseja

Facelift-hankkeessa oli tarkoitus pääasiassa modernisoida rakennuksen visuaalista ilmettä, mutta pian työmaa laajeni liki 15 M€:n perusparannushankkeeksi.

– Autotalossa päätettiin uudistaa kaikki ensimmäisen kerroksen liiketilat ja tornien väliosa, rakentaa uusi ravintolamaailma ja saneerata parkkihalli lattiasta kattoon, Nyyssölä kertoo. – Granlundin vahvuus on onneksi resursoinnissa ja laajassa taloteknisessä osaamisessa, ja niin hankesuunnitelmat saatiin muutettua nopeasti laskentasarjoiksi ja urakka käyntiin.

Aula jälkeen

Granlund vastasi hankeselvityksistä ja -suunnitelmasta, TATE-suunnittelusta ja urakan valvonnasta. Eniten haasteita suunnitteluun aiheutti kiinteistön ikä.

– Autotalon kerroskorkeus on matala ja rakenteet laskettu niin tarkasti, ettei ylimitoitusta juuri ole. Jokaista taloteknistä ratkaisua pitikin pohtia erikseen arkkitehti- ja rakennesuunnittelijoiden kanssa. Suunnittelukokouksissa oli tehtävä valistuneita arvauksia ja visioitava rakennuksen tulevaa käyttöä varsin niukoilla lähtötiedoilla.

Talotekniikka voi olla tehokasta ja säästää silti energiaa

Autotalon uusittu visuaalinen ilme noudattaa modernilla tavalla 1950-luvun henkeä. Talotekniikan on oltava huomaamatonta, vaikka tehovaatimukset ovat moninkertaistuneet.

– Suunnittelussa oli huomioitava talotekniikan energiatehokkuus ja automaatio, jotta kiinteistön laitteita ja sisäolosuhteita voidaan ohjata ympäristövaatimusten ja käyttäjien tarpeiden mukaan, Nyyssölä toteaa. – Sähköä kulutetaankin nyt vähemmän kuin aikaisemmin, vaikka IV- ja lämmitysjärjestelmien tehot kasvoivat. Yksi tärkeä säästökohde oli siirtyminen LED-valaistukseen.

Autohalli ennen

Energiasäästöjä saavutettiin myös ravintolamaailmassa.

– Ravintoloiden ikkunaseinillä on käytössä matalalämpölämmitys, jonka ansiosta vesipatterien lämpötila voi olla 30 astetta perinteisen 60–70 asteen sijaan. Matalalämpöteknologiat pystyvät tulevaisuudessa hyödyntämään paremmin lämpötilaltaan matalaa lauhdelämpöä.

Ravintoloiden rasvanpoistokanavissa energiaa säästetään kahdella tavalla.

– Rasvanpoistokanavissa hyödynnetään lämmöntalteenottoa, ja lisäksi kanavat suojataan ultraviolettivalolla tai otsonaattorilla, mikä vähentää puhdistustarvetta. Otsonaattori hapettaa rasvan ja muuttaa sen pulverimaiseksi. Ensimmäisen käyttövuoden jälkeen kanavat olivat puhtaat.

Houkutteleva kiinteistö tarjoaa monipuolisia pysäköintipalveluja

Autotalon vanha parkkihalli modernisoitiin täysin. Nyt hallissa on esimerkiksi polkupyöräparkki.

– Paikoitusmäärä kaksinkertaistui noin 250 autoon, ja myös polkupyöräparkista on tullut yksi kiinteistön suosituimmista palveluista, Nyyssölä toteaa.

Autohalli jälkeen

Uudistunut Autotalo onkin kokenut uuden tulemisen ja noussut vuokralaisia ja kiinteistönomistajia kiinnostavaksi kohteeksi.

– Perusparannus elvytti Autotalon hiipuneen toiminnan ja palautti rakennuksen arvokkuuden, Nyyssölä toteaa. – Nyt Autotalossa on satakunta yritystä, ja kiinteistön kehitystyö jatkuu heidän kanssaan. Seuraavat vuodet liike- ja toimistotiloja uudistetaan käyttäjien tarpeiden mukaan. 

Granlundin Autotalolle tuottamat palvelut

- Manager-ohjelmistopalvelut (huoltokirja, energiankulutuksen seuranta, laitetiedot, vikailmoitukset)
- Kiinteistönpito
- LVI-suunnittelu
- Rakennusautomaatio
- Sähkösuunnittelu
- Sprinklerisuunnittelu
- Valaistussuunnittelu
- Heikkovirtajärjestelmien suunnittelu
- Rakennusaikainen valvonta

”Granlundin suunnittelutiimi pysyi hyvin vauhdissa mukana, vaikka peruskorjaushankkeen ongelmana on, ettei tarkkoja suunnitelmia voi tehdä etukäteen. Granlundin resurssit olivat juuri sitä, mitä tällaisessa hankkeessa tarvitaan. Sähkönkulutus väheni esimerkiksi valaistuksen uudistamisen myötä selvästi, ja vanha parkkihalli on nyt uutta vastaava, valoisa ja selkeästi opastettu.”

Kari Ratilainen, Helsingin Autotalo Oy:n toimitusjohtaja

Kuvat: TENGBOM ERIKSSON ARCHITECTS LTD