Ajankohtaista

Suomen ensimmäinen tekojäärata Tampereella sai uudet kylmälaitteet

(14.3.2016)

Tampereen Pyynikissä sijaitseva Koulukadun tekojäärata sai Granlundin suunnittelemana uudet kylmälaitteet.

Tampereen Pyynikissä sijaitseva Koulukadun tekojäärata on Suomen ensimmäinen. Jäärata valmistui vuonna 1956, mutta sen paikalla on pelattu kiekkoa jo 1930-luvulla.

Keväällä 2015 legendaarinen kenttä oli lopetusuhan alla: kylmäkoneisto oli auttamatta vanhentunut. Onneksi Tampereella perustettiin Pro Koulukatu -liike ja paikalliset päättäjät vakuuttuivat kentän tärkeydestä.

Uuden kylmäkoneiston suunnittelijaksi valittiin tuttu yhteistyökumppani Granlund Tampere. Joulukuussa kentällä vietettiin jälleen avajaisia, nyt jo 59. kerran.

– Olemme lopputulokseen todella tyytyväisiä, kertoo Tampereen kaupungin hallimestari Jarmo Nurminen Hakametsän jäähallista. – Uuden kylmäjärjestelmän ansiosta voimme ajaa kentälle nopeammin ja kylmempää ainetta kuin ennen. Säästämme jäänteossa jopa kaksi päivää. Se helpottaa varsinkin ensijäiden tekoa lämpiminä syksyinä.

Tekninen välimatka uuden ja vanhan laitteiston välillä on kuin yöllä ja päivällä. – Vanhat laitteet olivat todella vanhat, koska osa niistä tuotiin Koulukadulle käytettyinä 1960-luvulla, Nurminen kertoo. – Laitteistoa remontoitiin vuonna 1980, mutta kyllä Granlundin Heikkilän Timo sai suunnitella meille ihan uuden kylmäkoneiston alusta lähtien. Hän oli myös mukana Parkanossa Suomen Tekojään tehtaalla varmistamassa, että saamme juuri sitä, mitä haluamme.

Taloudellinen, energiatehokas ja hiljainen kylmäkoneisto

Koulukadun kentän kylmäsuunnittelun tavoitteena oli energiansäästö ja taloudellisuus.

– Vanhan järjestelmän R-22-kylmäaine joutui viime vuonna kiellettyjen aineiden listalle, ja siksi käytössä on nyt luonnonmukainen ammoniakki, kuten useimmissa jäähalleissa Tampereella, kertoo Granlund Tampereen kylmätekniikan osastonjohtaja Timo Heikkilä.

– Ammoniakin kylmäainekerroin on parempi kuin R-22:lla, joten sitä tarvitaan vain 85 kiloa, kun entinen järjestelmä vaati yli 1000 kiloa, Nurminen jatkaa. – Siksi myös putkivetoja ja paineastioita on vähemmän, eli koko järjestelmä on aikaisempaa pienempi. Hyvä ominaisuus on myös ammoniakin pistävä haju: pienetkin vuodot huomataan heti.

Koulukadun kenttä sijaitsee jugend- ja asuinkerrostalojen kainalossa, ja siksi kylmäsuunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota laitteiston hiljaisuuteen.

– Vanha kylmäjärjestelmä oli joko päällä tai kiinni, ja aina käynnistyessään se piti niin pahaa ääntä, että puoli Eteläpuistoa heräsi! Nurminen muistelee. – Uusi järjestelmä on hiljainen, ja esimerkiksi lauhduttimissa on tarpeen mukaan ohjautuvat EC-moottoreilla varustetut puhaltimet. Koneisto pyörii vain tarvittaessa. Lisäksi koko kylmäkoneisto on suunniteltu äänieristetyn suojarakennuksen sisälle.

Tampereella ollaan tyytyväisiä yhteistyöhön.

- Timon kanssa on helppo toimia. Asiat voi esittää ihmiseltä ihmiselle. Hän kuuntelee tilaajaa, selvittelee ja kyselee, ja kertoo vasta sitten omat näkemyksensä ja vaihtoehdot. Teimme yhteistyötä jo Hervannan jäähallin täysremontissa, ja seuraavaksi vuorossa on Tesoman uuden jäähallin suunnittelu. Vanha halli puretaan ja uuden rakentaminen alkaa huhti-toukokuussa. Yhteistyöllä kaikesta tulee parempaa, toteaa Jarmo Nurminen.