Flamingo Span 10-vuotisperuskorjaus toteutettiin kolmessa viikossa

Flamingo Span 10-vuotisperuskorjaus toteutettiin kolmessa viikossa

Flamingo Span allasosastojen vesitekniikkaa uudistettiin esimerkiksi säätämällä lämpötiloja sekä kloori- ja hivenainemääriä.

Viihdekeskus Flamingon kylpylässä ja vesipuistossa käy vuosittain yli 420 000 vierasta. Granlund Helsinki ja Oulu vastasivat Suomen suurimman kylpylän peruskorjauksesta poikkeuksellisen vaativassa aikataulussa viime elokuussa.

Vakuutusyhtiö Varma on Granlundin pitkäaikainen asiakas, ja siksi myös Flamingo Span noin 2 miljoonan euron peruskorjaus annettiin Granlundin korjausrakentamisosaston vastuulle. Rakennuttamisen ja projektinjohdon lisäksi työsarkaan kuuluivat kaikki korjausrakentamisen suunnittelualat aina rakennesuunnittelusta LVI- ja valaistussuunnitteluun.

Asiakkaalle tärkeintä oli viedä peruskorjaus läpi mahdollisimman lyhyessä ajassa elokuun puolivälissä, joka on koulujen alun takia kylpylässä vuoden hiljaisinta aikaa.

”Pääsimme avaamaan tilat asiakkaille kolmessa viikossa, koska remontti oli hyvin suunniteltu ja tekemässä oli riittävästi porukkaa. Myös budjetti piti”, kertoo Flamingo Span toimitusjohtaja Ari Laine (kuvassa oikealla).

Vastaaviin peruskorjauksiin varataan julkisella sektorilla aikaa yleensä 6–12 kuukautta. ”Koska kylpylä on liikeyritys, kuukaudenkin myyntien menetys on iso juttu, ja siksi pyrimme tekemään kaiken lyhyessä ajassa tehokkaasti ja hyvin valmisteltuna”, toteaa Flamingon peruskorjauksen projektinjohtaja ja Granlundin korjausrakentamisen liiketoimintapäällikkö Juhani Aalto (kuvassa vas.).

Yli 1 600 pukukaappia ja uudistunut vastaanotto

Korjaushankkeen suurimpia osa-alueita oli pukuhuonetilojen uusinta. Asiakaskapasiteettiä nostettiin noin 20 prosenttia yli 500 000 vieraaseen vuodessa. Flamingoon asennettiin 1 606 pukukaappia, mikä on yli 200 kaappia enemmän kuin aikaisemmin.

Kylpylän peruskorjauksessa huomioitiin myös Viihdekeskus Flamingoon kuuluvan Break Sokos Hotel Flamingon Wing-laajennusuudistus, joka vaikutti koko kiinteistöön. Hotellin huonemäärää lisättiin 309:stä 541:een, mikä tekee Break Sokos Hotel Flamingosta Suomen suurimman hotellin.

Moderni vesitekniikka luo miellyttävät olosuhteet

Osa uudistuksista ei näy asiakkaille suoraan, mutta tuntuu kylpylän olosuhteissa. Allasosastojen vesitekniikkaa uudistettiin esimerkiksi säätämällä lämpötiloja sekä kloori- ja hivenainemääriä. Vesitekniikan asiantuntijana toimi Granlund Oulun Yrjö Aarnipuro.

”Meille remontin tärkeimpiä asioita oli asiakaspalvelun lisäksi varmistaa huollon ja vesitekniikan toimivuus”, kiteyttää Flamingo Span huoltopäällikkö Erno Nurminen. ”Granlund toi huoltotoimintaamme ammattitaitoa, jolla vesiarvot pidetään kunnossa, vaikka asiakasmäärät ovat suuria.”

Flamingon allasosastolla on pitkä vesiliukumäki ja monenlaisia virtauslaitteita, jotka vaativat paljon vettä. Allasosastoille asennettiin uudet kloorikoneet ja 30 vesipumppua, joiden suodattimet vaativat valtavia määriä erilaisia suodatinmassoja. ”Pumppujen hiekkasuodattimet ovat henkilöauton kokoluokkaa, mikä teki niiden ja suodatinmassojen uusinnasta pelkästään logistisesti haastavan. Suodattimiin tuotiin muun muassa noin 80 kuormalavallista uutta hiekkaa”, Aalto kertoo.

Kävijä- ja myyntiennätykset rikki

Kylpylän johto, henkilökunta ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä lopputulokseen. Peruskorjauksen jälkeen Flamingo Spa on tehnyt uuden myyntiennätyksen lähes joka kuukausi.

”Viime lokakuussa meillä kävi 44 700 maksavaa asiakasta, tammikuussa teimme uuden myyntiennätyksen ja helmikuussa rikkoutui ensimmäisen kerran miljoonan euron myyntiraja”, Laine kertoo. Tuleva kesäkin näyttää lupaavalta. ”Kävijätavoitteemme on ollut 10 prosentin kasvussa koko vuoden, ja saman vauhdin uskotaan jatkuvan.”

Haluatko kuulla lisää?