Kiinteistö Oy Casa Academica

Kiinteistö Oy Casa Academican energiatehokkuus parani digitaalisilla kiinteistöpalveluilla

Digitaalisten kiinteistöpalvelujen avulla lähes 50-vuotiaan kiinteistön energiankulutus on saatu laskuun, samalla kun sisäolosuhteet ovat pysyneet vuokralaisille hyvinä.

Helsingin Etu-Töölössä sijaitsevassa KOy Casa Academicassa toimii monenlaisia vuokralaisia aina K-marketista kosmetologikouluun ja eläinklinikasta ylioppilaskuntaan. Granlund on osallistunut kohteessa useisiin suunnittelu- ja korjausrakentamishankkeisiin, kuten osittaiseen linjasaneeraukseen sekä vuokralais- ja tilamuutoksiin. Talotekniikan kattava digitaalinen seuranta alkoi vuoden 2017 alussa.

”KOy Casa Academicassa on suhteellisen paljon vanhaa tekniikkaa, ja erilaisten vuokralaisten takia se on toimintaympäristönä haastava ylläpidettävä”, kertoo Digitaalisten kiinteistöpalvelujen ryhmäpäällikkö Mika Virkki. ”Kiinteistön haltuunottovaiheessa asiantuntijamme alkoi seurata, säätää ja ohjata talotekniikan asetusarvoja niin, että järjestelmät saadaan toimimaan optimaalisesti.”

10 prosentin säästöt energiakustannuksissa

Talotekniikan optimoinnin avulla kiinteistön energiankulutus on saatu laskuun ja myös teknisiä vikoja on aikaisempaa vähemmän. Molemmat vaikuttavat vuokralaistyytyväisyyteen.

”Ensimmäisenä vuonna energiankulutuksessa saavutettiin noin 20 000 euron säästöt, ja lisäksi sisäolosuhteet ovat pysyneet hyvinä ja vuokralaiset tyytyväisinä”, Virkki sanoo. ”Energiakustannukset ovat laskeneet yhteensä noin 10 prosenttia, mikä tarkoittaa kiinteistönomistajien näkökulmasta merkittäviä kustannussäästöjä ja parempaa tuottoa sijoitetulle pääomalle.”

Ensimmäisenä vuonna energiankulutuksessa saavutettiin noin 20 000 euron säästöt.

Ylläpidon aktiivista toiminnanohjausta

Rullaava seuranta sopii Suomen vaihteleviin olosuhteisiin ja KOy Casa Academican kaltaiseen kiinteistöön, jossa ylläpidon optimointi vaatii vuokralaismuutosten takia jatkuvaa aktiivisuutta. Tärkeä osa palvelua on kiinteistönhuoltourakoitsijoiden toiminnan ohjaaminen.

”Seurannan ansiosta pystymme havaitsemaan talotekniikan ongelmakohdat, kuten rikkinäiset laitteet, ilman ylimääräisiä selvityksiä ja informoimaan niistä urakoitsijoita, mikä parantaa ylläpidon kustannustehokkuutta”, Virkki toteaa. ”Kiinteistönhuoltoyhtiö Selco Oy:ssä tiedetään, että kohde on meillä hyvin hallussa, joten he osaavat jo ottaa meihin yhteyttä aina tarvittaessa. Näin pystymme tukemaan heidän päivittäistä työtään vuokralaisten parissa.”

Ammattilaisten avulla energiankulutus saadaan paremmin kuriin ja laitos toimimaan alun perin tarkoitetulla tavalla.

Isännöitsijän kumppani ylläpidon seurannassa

Granlundin asiantuntijat tekevät läheistä yhteistyötä kiinteistön isännöitsijän kanssa.

”Työtäni helpottaa, kun ammattilaiset seuraavat kulutuksia ja kiinteistön järjestelmien toimintaa”, kertoo KOy Casa Academican tekninen manageri ja rakennusmestari AIT FMA VuT Juha Vesa J & E Management Oy:stä.

”Ammattilaisten avulla kiinteistön energiankulutus saadaan paremmin kuriin ja laitos toimimaan alun perin tarkoitetulla tavalla. Jatkuva seuranta, sähköiset raportit jasähköisen huoltokirjan käyttäminen aktivoivat myös huoltoyhtiötä, ja laitteistojen vikatilanteet saadaan hoidettua kuntoon nopeasti. Käyttäjät ja osakkeenomistajat ovat tyytyväisiä, kun kiinteistö toimii, ja lisäksi saamme selviä säästöjä vuositason energiakuluissa", Vesa kertoo.

Käyttäjät ja osakkeenomistajat ovat tyytyväisiä, kun kiinteistö toimii ja saamme selviä säästöjä vuositason energiakuluissa.

Takaisin asiakascaseihin

Jaa artikkeli

Haluatko kuulla lisää?