Kirkkonummen kunta

Kirkkonummen kunta uudistaa toimintatapojaan jatkuvalla capex-hallinnalla ja Granlund Managerilla

Kirkkonummen kunta kehittää toimintatapojaan jatkuvilla capex-palveluilla ja Granlund Managerin käytöllä, kuten PTS:llä, energiaseurannalla ja huoltokirjalla.

Granlundin asiantuntijat kehittävät Kirkkonummen kunnan kiinteistöjohtamisen toimintatapoja jatkuvilla capex-palveluilla ja Granlund Managerilla. Tavoitteena on hallita korjausvelkaa ja luoda kiinteistöjen ylläpidosta suunnitelmallista.

Yhteistyö Kirkkonummen kunnan kanssa alkoi kiinteistönhoidon mitoituksella vuonna 2017. Sen jälkeen toimintaa on kehitetty korjausvelan hallintaan tähtäävillä capex-palveluilla eteenpäin.

”Jatkuvien capex-palvelujen tärkein tavoite on kehittää kunnan toimintatapoja kokonaisvaltaisesti”, sanoo Granlundin tiimiesimies Emilia Salovaara. ”Pyrimme muokkaamaan kiinteistöjen ylläpidosta ja korjausten budjetoinnista toteavan sijaan ennustavaa.”

”Aluksi halusimme saada selkeän kuvan kiinteistöjemme kunnosta ja korjausvelasta salkutusta varten”, kertoo Kirkkonummen kunnan toimitilajohtaja Jarno Köykkä. ”Tilojen vuokrauksen kannalta meille oli iso asia saada myös laskennallinen arvio rakennusten teknisestä nykyarvosta.” 

Kiinteistöt jaoteltiin salkkuihin, joilla on eri tavoitetasot. Tärkeimpiä kiinteistöjä, kuten kouluja ja päiväkoteja, auditoitiin paikan päällä. ”Meillä on nyt pitkän tähtäimen suunnitelma ja kiireellisyysjärjestys sille, mitkä kiinteistöt peruskorjataan ja mitkä myydään”, Köykkä sanoo. ”Pystymme priorisoimaan korjauksia faktoihin perustuvalla logiikalla.” 

”Halusimme saada selkeän kuvan kiinteistöjemme kunnosta, korjausvelasta ja teknisestä nykyarvosta.”

Jarno Köykkä, Kirkkonummen kunta

Granlund Manager toimii kiinteistöjen tietopankkina

Korjausvelan hallinnassa hyödynnetään Granlund Manager -ohjelmistoa, jolla tiedot esimerkiksi energiaseurannasta ja palvelupyynnöistä kerätään yhteen paikkaan. 

”Asiantuntija- ja ohjelmistopalvelujen yhdistäminen tuottaa asiakkaalle konkreettisia hyötyjä”, toteaa Granlundin asiakkuuspäällikkö Joonatan Uuspelto. Ohjelmistolla esimerkiksi raportoidaan kiinteistöjen tilanteesta niin huollon esimiehille kuin kuntapäättäjillekin.

”Managerilla saamme jalkautettua kiinteistötiedot capex-maailmasta käytännön ylläpitoon”, Köykkä toteaa. Sähköinen huoltokirja toimii kiinteistönhuollon työvälineenä, ja palvelupyynnöt ja sisäilmailmoitukset hoidetaan läpinäkyvästi. ”Meidän on helppo seurata, mitä kiinteistöissä tapahtuu.” 

Samalla Granlund Manager tukee erilaisia toimintatapoja. ”Tällä hetkellä Manageria hyödynnetään Kirkkonummella oman huoltohenkilökunnan henkilöstöjohtamisessa. Ohjelmisto sopii yhtä lailla palveluntarjoajien sopimusjohtamisen tukemiseen”, Uuspelto sanoo.

”Korjauksia priorisoidaan nyt faktoihin perustuvalla logiikalla.”

Jarno Köykkä, Kirkkonummen kunta

Energia- ja ilmastotavoitteet mukaan capexiin

Kirkkonummella on otettu isoja askelia eteenpäin ja saavutettu hyvä perustaso. Seuraavaksi kunnassa jatketaan kiinteistötietojen aktiivista päivittämistä kuntotutkimuksilla ja auditoinneilla.

”Jatkuvan palvelun hengessä jalostamme toimintatapoja yhdessä eteenpäin ja tuomme korjausvelan hallintaan tarvittaessa uusia näkökulmia, kuten hiilijalanjälkilaskennan”, Salovaara sanoo.

Kirkkonummi onkin yksi Suomen yli 70 Hinku-kunnasta. Tavoitteena on 80 prosentin päästövähennys vuoteen 2030 mennessä vuoden 2007 tasosta. ”Keskitymme joka vuosi enemmän ja enemmän energiatehokkuushankkeisiin”, Köykkä toteaa.

”Keskitymme joka vuosi enemmän ja enemmän energiatehokkuushankkeisiin.”

Jarno Köykkä, Kirkkonummen kunta

Haluatko kuulla lisää?