Uutiset

Granlund Manageria käytetään nyt koko S-ryhmässä

Kuva: S-Ryhmä, kuvaaja: Lari Lappalainen

Granlund Manageria käyttää noin 5000 henkeä eri puolilla Suomea kiinteistönhoidon lisäksi esimerkiksi S-ryhmän myymälöissä ja hotelleissa. Järjestelmään kirjaudutaan jo noin 35 000 kertaa kuukaudessa.

Uutinen

Granlund Manager otettiin käyttöön kaikissa S-ryhmän 20 alueosuuskaupassa ja SOK:n tytäryhtiöissä viime vuoden aikana. Uudella ylläpitojärjestelmällä halutaan kehittää ja yhtenäistää toimintaa valtakunnallisesti.

Järjestelmäuudistus koski kaikkia S-ryhmän noin 1700 liikepaikkaa, joihin kuuluu myymälöitä, hotelleja, logistiikkakeskuksia ja ravintoloita. Käyttöönotto onnistui vuodessa, vaikka haasteita matkan varrella riitti ennakoitua enemmän.

”Suurin haaste oli konvertoida Manageriin tiedot kahdesta eri järjestelmästä ja 19 eri käyttötapauksesta”, kertoo Granlundin ryhmäpäällikkö Jenni Rusama. Tilanne vaati venymistä puolin ja toisin, mutta haasteet selvitettiin yhdessä keskustelemalla.

”Projekti oli vaikeampi kuin odotimme, ja kysymyksiä herätti esimerkiksi se, miten uusi järjestelmä toimii, kun jokaisessa osuuskaupassa on omat käytäntönsä”, kertoo SOK Kiinteistötoimintojen kehityspäällikkö Pasi Lindholm.

Järjestelmää käyttää noin 5000 henkeä eri puolilla Suomea kiinteistönhoidon lisäksi esimerkiksi myymälöissä ja hotelleissa. Henkilökunnan koulutus oli tärkeä osa käyttöönottoa.

”Järjestimme vuoden sisällä noin 100 erilaista koulutustilaisuutta, ja Granlundin asiantuntijat tekivät omalta osaltaan todella hyvää työtä, että saimme järjestelmän käyttöön ajallaan koko S-ryhmässä”, Lindholm sanoo.

Kysymyksiä herätti esimerkiksi se, miten uusi järjestelmä toimii, kun jokaisessa osuuskaupassa on omat käytäntönsä.

SOK Kiinteistötoimintojen kehityspäällikkö Pasi Lindholm


Mobiilikäyttö lisääntyy myös myymälöissä

Jo yli 20 prosenttia Granlund Managerin käytöstä S-ryhmässä tapahtuu mobiilisti. Suosioon on yksinkertainen syy: kohteiden välimatka yhden osuuskaupan alueella voi olla satoja kilometrejä.

”Mukana kulkeva järjestelmä tehostaa huollon ajankäyttöä, koska palveluntuottajamme ja oma väkemme liikkuvat todella paljon. Tavoitteena on jalkauttaa mobiilia paremmin myös myymälöidemme henkilökunnan käyttöön”, Lindholm sanoo.

Valtava määrä palvelupyyntöjä käsitellään onnistuneesti

Palvelupyyntöjen määrä on S-ryhmässä poikkeuksellisen suuri. Hotelleissa pyyntöjä tehdään satoja joka kuukausi.

”Tammikuussa palvelupyyntöjen kokonaismäärä nousi melkein 20 000:een, ja silti pyynnöt onnistutaan hoitamaan hyvällä prosentilla. Kirjautumismäärät ovat nousseet tasaisesti käyttöönoton aikana”, Lindholm kertoo ilahtuneena.

”Järjestelmään kirjaudutaan jo noin 35 000 kertaa kuukaudessa, ja olemme huomanneet, että ihmiset, jotka eivät juuri käyttäneet aikaisempia järjestelmiä, ovat nyt innostuneita Managerin käytöstä ylläpidon ohjauksessa.”

Palvelupyyntöjen määrä on S-ryhmässä poikkeuksellisen suuri.

Joustavaa PTS-toimintaa

S-ryhmän kiinteistönpidossa liiketoiminta on aina etusijalla. Strategian mukainen tehokas ja fiksu toiminta näkyy kaikessa, ja siksi myös ylläpitojärjestelmän täytyy nopeuttaa kaikkia prosesseja.

”Managerin käyttö on nyt vakiintumassa, ja pystymme syventymään järjestelmän käytön ja raportoinnin parantamiseen”, Lindholm sanoo.

Tavoitteena on kehittää seuraavaksi joustavaa PTS-toimintaa. Kunnossapidon budjetit voidaan saada jo lähivuosina suoraan Granlund Managerista.

”Uskon, että raportointi tulee lopulta toimimaan niin, että saamme napin painalluksella haluamamme tulokset”, Lindholm sanoo.

Järjestelmäuudistuksen halutaan myös vähentävän alueellisia eroja ja yhdenmukaistavan toimintaprosesseja. ”Halusimme nykyaikaisen järjestelmän, jonka avulla voimme yhtenäistää alueosuuskauppojen prosesseja ja kehittää toimintaa koko S-ryhmän näkökulmasta. Samalla varmistamme, että kaikki alueosuuskaupat pääsevät mukaan ryhmän yhteisiin uusiin juttuihin.”

Uskon, että raportointi tulee lopulta toimimaan niin, että saamme napin painalluksella haluamamme tulokset.

SOK Kiinteistötoimintojen kehityspäällikkö Pasi Lindholm

Lue myös:

Alko käyttää Granlund Manageria ympäristöraportoinnissa

S-ryhmä ottaa käyttöönsä Granlund Managerin 

Digitaalisilla kiinteistöpalveluilla huolehditaan Elisan toimitilojen olosuhteista 

Takaisin uutisiin

Jaa artikkeli

Haluatko kuulla lisää?