Hyppää sisältöön
Toimiva talotekniikka uudessa kohteessa – liian hyvää ollakseen totta?

Toimiva talotekniikka uudessa kohteessa – liian hyvää ollakseen totta?

5.8.2021 – Selittelyt ja selvittelyt vähenevät, kun tarjolla oli analysoitua faktaa kiinteistökohteen toiminnasta ja puutteista. Lue tositarina, jossa faktapohjaisuus ja asiakkaan määrätietoisuus johtivat lopputulokseen, johon voi olla tyytyväinen.

Keskustelin tannoin erään ison kiinteistönomistajan kohdepäällikön kanssa. Hän oli pari vuotta sitten saanut käsiinsä upean kohteen, joka luovutushetkellä oli talotekniikan osalta ollut selvästi keskeneräinen. Se ei tullut hänelle yllätyksenä. Hän kertoi hankkeessa mukana olleena havainneensa, että kohde ei tule valmiiksi sovitussa ajassa, mutta samalla tiesi, että kohde otetaan kuitenkin käyttöön etukäteen lukittuna päivänä. Kaveri ei ollut ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

Aiemmista hankkeista viisastuneena hän tiesi, että saadakseen kohteen talotekniikan ikinä toimimaan suunnitellusti hän tarvitsee normaalia aktiivisempaa ja ammattimaisempaa toimintaa takuuaikana. Normaali takuuajan ohjelma sekä puutelistojen läpiluku ja selittely ei tähän kohteeseen riittänyt. Hän tahtoi tietoa, jonka perusteella pystyi päättelemään talotekniikan toimivuuden, olosuhteiden pysyvyydet ja energiatehokkaan toiminnan.

Me pääsimme mukaan, kun takuuaika oli jo pitkällä. Kohteen suunnitelmiin, toimintakoepöytäkirjoihin, luovutusdokumentaatioon tutustumisen jälkeen tehtiin kenttäkierros, jos toinenkin. Sen jälkeen asennettiin analytiikkaohjelmisto, joka parametroitiin kohteen tavoitteiden mukaisesti. Seurantaan pistettiin oleelliset huonelämpötilat, IV-koneiden säätöpiirit ja aikaohjelmat, LTO:n toiminta, LV-järjestelmän säätöpiirit, VJK-järjestelmien säädöt ja muutama muu toiminnan kannalta oleellinen tieto. Homman pystyttämiseen meni muutama päivä.

Analytiikan perusteella löytyi useita vikatoimintoja, jotka urakoitsijat saivat korjattua. Selittelyt ja selvittelyt vähenivät, kun tarjolla oli analysoitua faktaa kohteen toiminnasta ja puutteista. Faktapohjaisuus ja asiakkaan määrätietoisuus johtivat siihen, että takuuajan päättyessä kohteen viat ja puutteet oli korjattu oikeiden urakoitsijoiden toimesta ja säädöt viritetty kohdilleen. Tämä tarina on tosi.

Teemu Hausen

Kirjoittaja Teemu Hausen on talotekniikan kokenut ammattilainen, jolla on vuosikymmenien kokemus järjestelmistä ja niiden ongelmista. Teemu työskentelee Granlundilla liiketoimintajohtajana.

Teemu Hausen

Liiketoimintajohtaja, analytiikka ja ohjaus
Granlund Oy

Lue lisää:

Lue lisää:

Mitä tietoa etsit?