Hyppää sisältöön
UutisetLean-ajattelulla terveydenhuoltoon käyttäjälähtöisyyttä

Lean-ajattelulla terveydenhuoltoon käyttäjälähtöisyyttä

25.04.2017 – Hoitoreitti ohjaamaan prosesseja

Aihepiiri
Käyttäjälähtöisyys
Jaa

Sairaaloiden suunnittelussa ja toimintatapojen kehittämisessä on olennaista ottaa huomioon työntekijöiden ja potilaiden näkemys. Granlund Consultingin johtava asiantuntija Jori Reijula haluaakin lisätä käyttäjälähtöisyyttä ja älykkään teknologian hyödyntämistä suomalaisessa terveydenhuollossa.

”Uudenlaista ajattelua tarvitaan, koska sairaaloiden henkilökunta ikääntyy yhdessä yhä monisairaampien potilaiden kanssa. Lean-ideologia sopii terveydenhuoltopalvelujen viitekehykseksi ja tarjoaa paljon kehitysmahdollisuuksia sote-uudistuksessa”, Reijula kertoo.

Lean korostaa työntekijöiden kykyä löytää itse ratkaisuja työn tehokkuuteen ja mielekkyyteen.

”Lean-ajattelussa resurssit pyritään hyödyntämään mahdollisimman tarkkaan, samalla kun tuotetaan arvoa käyttäjille. Sairaaloissa Leanin tavoitteena on niin henkilökunnan kuin potilaidenkin hyvinvointi, sujuva potilasvirtaus ja työskentelyprosessit. Tämä edellyttää saumatonta esteettömyyttä ja ergonomiaa”.

Käyttäjälähtöistä tilasuunnittelua

Lean-prosessissa tilojen ja toiminnan suunnittelun lähtökohtana on sairaalan työntekijöiden näkemys ihanteellisesta työympäristöstä. ”Tilojen käyttäjät ovat sairaalan teknisen ja toiminnallisen ympäristön asiantuntijoita, ja siksi heidät tulee ottaa mukaan hankkeeseen. Mitä aiemmin, sen parempi”, Reijula kertoo.

Lean edistää myös yhteistyötä sairaalan eri yksiköiden välillä. Reijula näkee, että tulevaisuudessa hoitoprosessien, tilojen ja laitteiden suunnittelua ohjaa potilaan hoitoreitti. Eri yksiköiden työntekijät organisoivat päivittäistä työtään yhdessä potilaan ehdoilla.

Lisätietoa:

Jori Reijula
Johtava asiantuntija, Neuvonantopalvelut
p. 045 847 1133
etunimi.sukunimi@granlund.fi

Jesse Kukkonen, WE Sähkö Oy ja Pertti Ihalainen, Granlund Lahti Oy

Granlund vahvistuu Lahdessa – WE Sähkö Oy osaksi konsernia

22.06.2021 – Tavoitteena muodostaa Päijät-Hämeen alueen vahvin talotekniseen suunnitteluun ja konsultointiin keskittyvä yritys.

Uutinen
Granlund Mikkeli ja HTTC, Olli Tirkkonen, Harri Kaipainen, Tero Lampinen, Teemu Saarinen, Martti Haapaniemi

Granlund Mikkeli laajentaa talotekniikkasuunnitteluun – Insinööritoimisto HTTC Oy osaksi konsernia

22.06.2021 – Yrityskaupan myötä Granlund Mikkeli Oy avaa suunnittelutoiminnan rakennuttamisen ja valvonnan lisäksi.

Uutinen
yrityskauppa-granlund

Granlund teki yrityskaupan VA Optimaten kanssa

22.06.2021 – Palvelutarjonta vahvistuu rakennuttamisen, valvonnan ja kustannuslaskennan osalta.

Uutinen
Pekka Metsi, Granlund

Granlund laajenee yrityskaupoilla Paimiossa, Lahdessa ja Mikkelissä

22.06.2021 – Yrityskauppojen myötä konserniin tulee yli 20 uutta asiantuntijaa niin talotekniikkasuunnitteluun, rakennuttamiseen, valvontaan kuin määrä- ja kustannuslaskentaan.

Uutinen

Juho Lepistö EFCA Future Leaders -kilpailun neljännelle sijalle

04.06.2021 – Granlundin Juho Lepistö pärjäsi 12. kertaa järjestetyssä EFCA Future Leaders -kilpailussa ja tuli neljännelle sijalle.

Uutinen
Talotekniikan tietomalli

Talotekniikan YTV2020 laite- ja järjestelmänimistöt koekäyttöön – Granlund, Ramboll ja Sweco mukana kansallisissa talkoissa

26.05.2021 – Vakioitujen tietosisältöjen käyttö tietomalleissa hyödyttää koko rakennusalaa. Vakiointi mahdollistaa mallien koneluettavuuden ja siten automaation. YTV2020-hankkeen puitteissa on nyt määritelty talotekniikan…

Uutinen

Rakennushankkeiden kustannusohjausta tulisi muuttaa ohjaavaan suuntaan

21.04.2021 – Petteri Heinilä aloitti Granlundilla talotekniikan laskentapäällikkönä ja toi mukanaan vahvaa talotekniikan kustannuslaskennan osaamista.

Uutinen

Granlund Kuopion liikevaihto nousi koronavuonna yli 10 miljoonaan euroon

26.03.2021 – Korona ei ole hidastanut Granlund Kuopio Oy:n kasvua. Yhtiön liikevaihto nousi viime vuonna uudelle tasolle, noin 10,5 miljoonaan euroon. Myös…

Uutinen

Vastuullisuus ja asiantuntemus ovat tutkitusti Granlundin valtteja

23.03.2021 – Kiitos teille asiakkaamme – 99 % asiakkaistamme on meihin tyytyväisiä. Henkilöstömme asiantuntemus ja toimintamme vastuullisuus saavat huippuarvosanat tuoreimmassa asiakassuhdetutkimuksessa.

Uutinen

Mitä tietoa etsit?