Hyppää sisältöön
Näin mokaat liikuntakiinteistöissä − 3 ratkaisevaa virhettä

Näin mokaat liikuntakiinteistöissä − 3 ratkaisevaa virhettä

7.3.2021 – Asiakkaan kuuntelemisen unohtaminen on tehokas tapa pilata asiakaskokemus.

Aihepiiri
Ylläpito
Jaa

Ymmärsin sen omakohtaisesti taannoisella kylpyläreissulla. Pukuhuoneessa havaitsin, että vessa vuotaa, joten ilmoitin asiasta vastaanottovirkailijalle. Seuraavana aamuna menin jälleen kylpylään, ja sama pönttö lorotti edelleen. Kerroin uudestaan asiasta vastaanottoon, mutta työvuorossa oleva virkailija ei ollut vielä kuullutkaan pukutilojen vuotavasta vessasta.

Aktiivisena urheilumiehenä ja kiinteistönpidon asiantuntijana tapahtumaketju jäi mietityttämään. Ymmärretäänkö liikuntakiinteistöissä ylläpidon sujuvuuden merkitystä tarpeeksi?

Päätin koostaa kolme yleistä ja ratkaisevaa liikuntakiinteistöjen ylläpitoon liittyvää mokaa sekä ratkaisut niiden välttämiseksi.

1. Pukuhuoneen vessa on tukossa, suihku vuotaa tai kenttäalueen valaistus ei toimi. Eikä kukaan tiedä, onko huolto edes tilattu.

Lähes jokainen liikunnan harrastaja on varmasti kohdannut vastaavan tilanteen. Se, miten huoltotoimenpidettä vaativa tilanne hoidetaan, vaikuttaa ratkaisevasti asiakaskokemukseen.

Asiakastyytyväisyys on liikuntakiinteistöjen toimijoiden tärkein kilpailuvaltti, joten edellisen päivän ongelma ei saisi toistua enää seuraavana päivänä. Asiakkaalle on vähintään pystyttävä kertomaan, missä vaiheessa tilanteen hoitaminen on menossa.

On hyvä muistaa, että tutkimusten mukaan jokainen huono kokemus kerrotaan eteenpäin 7–10 tutulle. Hyvä kokemus jaetaan vain yhdelle tai kahdelle.

Se, miten huoltotoimenpidettä vaativa tilanne hoidetaan, vaikuttaa ratkaisevasti asiakaskokemukseen.

2. Liikuntakiinteistön käyttö- ja huoltokirja on Heikin Huoltofirman omassa järjestelmässä tai Teemu Toiminnanjohtajan taikka Kalle Kiinteistöpäällikön päässä.

Jos Heikin Huoltofirma halutaan kilpailuttaa tai Teemu Toiminnanjohtaja taikka Kalle Kiinteistöpäällikkö sairastuu, kukaan ei tiedä, mitä ja miten kiinteistöä on huollettu ja korjattu aikaisemmin. Asioista tulee turhan mutkikkaita.

Liikuntatilat ovat yleensä kompleksisia ja jokainen kiinteistö on omanlaisensa. Yksityiskohtaisen tiedon arvo on silloin hyvin merkittävä. Kiinteistön omistajalla tulee olla aina pääsy kiinteistön historia-, laite- ja korjaustietoihin sekä dokumentaatioon.

3. Liikuntakiinteistön peruskorjaamiseen haetaan avustusta. Liitteeksi tarvitaan selvitys kiinteistölle tehdyistä huoltotoimista, jotka Teemu Toiminnanjohtaja, Kalle kiinteistöpäällikkö tai Heikin huoltofirman työntekijä kirjaa omasta muististaan.

Liikuntakiinteistöjen rakennushankkeille myönnetään avustuksia, joiden saamiseksi tarvitaan riittäviä asiakirjoja kohteen säännöllisestä ylläpidosta sekä tehdyistä huolto- ja kunnostustoimenpiteistä.

Suomen liikuntapaikkojen peruskorjaustarve on vuosittain 380 miljoonaa euroa, mikä johtuu osittain vanhasta rakennuskannasta ja osittain rakennusten puutteellisesta ylläpidosta.

Kilpailu avustuksista on kovaa. Jos, liikuntakiinteistön tiloista ei ole kattavia historiatietoja eikä siitä ole pidetty hyvää huolta, menee apuraha hyvin todennäköisesti sivu suun.

Kukaan ei tiedä, mitä ja miten kiinteistöä on huollettu ja korjattu aikaisemmin.

Liikuntakiinteistöissä suuret rahavirrat voivat olla pienestä satsauksesta kiinni.

Ratkaisu kaikkien yllä mainittujen ongelmien välttämiseksi on liikuntatilojen ylläpidon järjestelmällinen toimintatapa. Siihen oivallinen ratkaisu on liikuntakiinteistöjen elinkaaren haltuunotto ja kiinteistön ylläpitoon suunniteltu ohjelmisto, kuten Granlund Manager. Hyvässä ohjelmistossa kaikki kiinteistön historia-, laite- ja korjaustiedot sekä dokumentaatio ovat aina ajan tasalla ja ne ovat jatkuvasti kiinteistön omistajan saatavilla.

Lähteet

Goldstein, S.D. 2009. Superior Customer Satisfaction and Loyalty: Engaging Customers to Drive Performance. Wisconsin, US, ASQ Quality Press. 124 s. ISBN: 978-0-87389-775-4

Tuomi, V. 2020. Suunnitelmallisen ylläpitostrategian vaikutus liikuntakiinteistöpalveluiden tavoitteisiin ja toiminnan menestystekijöihin.

Haluatko kuulla lisää?

Verneri Tuomi

Ryhmäpäällikkö, Kiinteistöjohtaminen
Granlund Oy

Lue lisää blogeja

Tekoäly voi mullistaa rakennetun ympäristön – mutta ei yksin

09.05.2025 – Tekoälyn vaikutus näkyy jo rakennetussa ympäristössä, ja me granlundilaiset olemme aktiivisesti mukana tässä mullistuksessa. Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo kiinteistö- ja…

Blogi

Vastuullisuustyö ei pysähdy Omnibus-pakettiin

02.05.2025 – Euroopan komission Omnibus-paketti keventää raportointia, mutta ilmastonmuutos, luontokato ja rahoitusmarkkinoiden paineet eivät hellitä. Nyt mitataan, oliko vastuullisuus yrityksellesi aito strateginen…

Blogi

Tehottomuus käy erityisen kalliiksi teollisuuden hankkeissa

23.04.2025 – Läpimenoajoissa pysyminen on tärkeää kaikissa rakennushankkeissa, mutta vaikkapa asuntorakentamiseen verrattuna teollisuushankkeissa aikataulu- ja kustannusriskit ovat moninkertaiset.

Blogi

Rakentamislain vaatimaan ilmastoselvitykseen kannattaa varautua ajoissa

15.04.2025 – Ilmastoselvitys tulee olemaan kaikille kiinteistö- ja rakennusalan toimijoille lähivuosina yhtä tuttu asia kuin energiatodistus on nyt. Tiedätkö, mitä rakentamislain uusi…

Blogi

Miksi kulutusjousto on mahdollisuus myös kiinteistöille?

31.03.2025 – Kulutusjousto on kiinteistönomistajille ja rakennuttajille mielenkiintoinen uusi mahdollisuus säästää energiakustannuksissa ja saavuttaa jopa lisätuloja. Sääriippuvainen uusiutuvan energian tuotanto vaatii joustoa…

Blogi

Ajantasaisella kuntoarvio- ja PTS-tiedolla säästää rahaa ja hermoja

19.03.2025 – Ilman ajantasaista tietoa kiinteistön kunnosta päätökset perustuvat oletuksiin, ja oletuksilla on joskus tapana tulla kalliiksi.

Blogi

Miten rakentamisen vaikutuksia luontokatoon voidaan mitata?

18.03.2025 – Jopa kolmannes luontokadosta johtuu rakentamisesta. Pilottihankkeessamme testasimme luonnon monimuotoisuuteen kohdistuvien vaikutusten laskentaa Skanskan kanssa.

Blogi

Mitä vankilahankkeet vaativat rakennuttajalta nykypäivänä?

12.03.2025 – Vankilahankkeiden vaativuutta kuvaa, että peruskorjauskohde voi olla yhtä aikaa suojeltu ja turvaluokiteltu, sijaita keskellä kaupunkia sekä sisältää useita laatu- ja…

Blogi

Datakeskushankkeet tuovat kasvua Suomeen

05.03.2025 – Datakeskushankkeita on viime aikoina kritisoitu mediassa. On tärkeää nostaa esille faktoja, jotka ovat viimeaikaisesta keskustelusta unohtuneet.

Blogi

Haitta-ainetutkimuksia voi tehdä myös rakenteita rikkomatta

03.03.2025 – Haitta-ainekartoitusten riskinä on, että joskus pistemäiset laboratorionäytteet johtavat harhaan: haitallisia aineita löytyy purkutöiden aikana arvioitua enemmän tai vähemmän. Mitä jos…

Blogi

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.

Mitä tietoa etsit?