Hyppää sisältöön
Näin mokaat liikuntakiinteistöissä − 3 ratkaisevaa virhettä

Näin mokaat liikuntakiinteistöissä − 3 ratkaisevaa virhettä

7.3.2021 – Asiakkaan kuuntelemisen unohtaminen on tehokas tapa pilata asiakaskokemus.

Aihepiiri
Ylläpito
Jaa

Ymmärsin sen omakohtaisesti taannoisella kylpyläreissulla. Pukuhuoneessa havaitsin, että vessa vuotaa, joten ilmoitin asiasta vastaanottovirkailijalle. Seuraavana aamuna menin jälleen kylpylään, ja sama pönttö lorotti edelleen. Kerroin uudestaan asiasta vastaanottoon, mutta työvuorossa oleva virkailija ei ollut vielä kuullutkaan pukutilojen vuotavasta vessasta.

Aktiivisena urheilumiehenä ja kiinteistönpidon asiantuntijana tapahtumaketju jäi mietityttämään. Ymmärretäänkö liikuntakiinteistöissä ylläpidon sujuvuuden merkitystä tarpeeksi?

Päätin koostaa kolme yleistä ja ratkaisevaa liikuntakiinteistöjen ylläpitoon liittyvää mokaa sekä ratkaisut niiden välttämiseksi.

1. Pukuhuoneen vessa on tukossa, suihku vuotaa tai kenttäalueen valaistus ei toimi. Eikä kukaan tiedä, onko huolto edes tilattu.

Lähes jokainen liikunnan harrastaja on varmasti kohdannut vastaavan tilanteen. Se, miten huoltotoimenpidettä vaativa tilanne hoidetaan, vaikuttaa ratkaisevasti asiakaskokemukseen.

Asiakastyytyväisyys on liikuntakiinteistöjen toimijoiden tärkein kilpailuvaltti, joten edellisen päivän ongelma ei saisi toistua enää seuraavana päivänä. Asiakkaalle on vähintään pystyttävä kertomaan, missä vaiheessa tilanteen hoitaminen on menossa.

On hyvä muistaa, että tutkimusten mukaan jokainen huono kokemus kerrotaan eteenpäin 7–10 tutulle. Hyvä kokemus jaetaan vain yhdelle tai kahdelle.

Se, miten huoltotoimenpidettä vaativa tilanne hoidetaan, vaikuttaa ratkaisevasti asiakaskokemukseen.

2. Liikuntakiinteistön käyttö- ja huoltokirja on Heikin Huoltofirman omassa järjestelmässä tai Teemu Toiminnanjohtajan taikka Kalle Kiinteistöpäällikön päässä.

Jos Heikin Huoltofirma halutaan kilpailuttaa tai Teemu Toiminnanjohtaja taikka Kalle Kiinteistöpäällikkö sairastuu, kukaan ei tiedä, mitä ja miten kiinteistöä on huollettu ja korjattu aikaisemmin. Asioista tulee turhan mutkikkaita.

Liikuntatilat ovat yleensä kompleksisia ja jokainen kiinteistö on omanlaisensa. Yksityiskohtaisen tiedon arvo on silloin hyvin merkittävä. Kiinteistön omistajalla tulee olla aina pääsy kiinteistön historia-, laite- ja korjaustietoihin sekä dokumentaatioon.

3. Liikuntakiinteistön peruskorjaamiseen haetaan avustusta. Liitteeksi tarvitaan selvitys kiinteistölle tehdyistä huoltotoimista, jotka Teemu Toiminnanjohtaja, Kalle kiinteistöpäällikkö tai Heikin huoltofirman työntekijä kirjaa omasta muististaan.

Liikuntakiinteistöjen rakennushankkeille myönnetään avustuksia, joiden saamiseksi tarvitaan riittäviä asiakirjoja kohteen säännöllisestä ylläpidosta sekä tehdyistä huolto- ja kunnostustoimenpiteistä.

Suomen liikuntapaikkojen peruskorjaustarve on vuosittain 380 miljoonaa euroa, mikä johtuu osittain vanhasta rakennuskannasta ja osittain rakennusten puutteellisesta ylläpidosta.

Kilpailu avustuksista on kovaa. Jos, liikuntakiinteistön tiloista ei ole kattavia historiatietoja eikä siitä ole pidetty hyvää huolta, menee apuraha hyvin todennäköisesti sivu suun.

Kukaan ei tiedä, mitä ja miten kiinteistöä on huollettu ja korjattu aikaisemmin.

Liikuntakiinteistöissä suuret rahavirrat voivat olla pienestä satsauksesta kiinni.

Ratkaisu kaikkien yllä mainittujen ongelmien välttämiseksi on liikuntatilojen ylläpidon järjestelmällinen toimintatapa. Siihen oivallinen ratkaisu on liikuntakiinteistöjen elinkaaren haltuunotto ja kiinteistön ylläpitoon suunniteltu ohjelmisto, kuten Granlund Manager. Hyvässä ohjelmistossa kaikki kiinteistön historia-, laite- ja korjaustiedot sekä dokumentaatio ovat aina ajan tasalla ja ne ovat jatkuvasti kiinteistön omistajan saatavilla.

Lähteet

Goldstein, S.D. 2009. Superior Customer Satisfaction and Loyalty: Engaging Customers to Drive Performance. Wisconsin, US, ASQ Quality Press. 124 s. ISBN: 978-0-87389-775-4

Tuomi, V. 2020. Suunnitelmallisen ylläpitostrategian vaikutus liikuntakiinteistöpalveluiden tavoitteisiin ja toiminnan menestystekijöihin.

Haluatko kuulla lisää?

Verneri Tuomi

Ryhmäpäällikkö, Kiinteistöjohtaminen
Granlund Oy

Lue lisää blogeja

Ennakoivaa tukea tuulivoimaloiden kunnonhallintaan

04.02.2025 – Tuulivoimalat ovat vaativia infrarakenteita, joiden ennakoiva kunnossapito on erityisen tärkeää pohjoisissa olosuhteissa. Ennakoivassa kunnonhallinnassa voidaan hyödyntää dataa ja asiantuntijoiden rakennetietoutta,…

Blogi

Me väitämme: biodiversiteetti on seuraava iso juttu kiinteistöalalla

29.01.2025 – Luonto ja ilmasto ovat osa samaa järjestelmää. Luonnon monimuotoisuudesta povataan hiilipäästöjen rinnalle seuraavaa suurta huomion kohdetta kiinteistöalalla.

Blogi

Nyt on oikea hetki energiahankkeelle

28.01.2025 – Hyvin toteutettu energiatehokkuushanke kiinteistössä kannattaa kaikissa suhdanteissa ja rahoitustilanteissa. Nyt on hyvä hetki aloittaa suunnittelu ennen kuin hinnat taas nousevat…

Blogi

Excel-johtamisessa hankkeita ja kustannuksia ei hallita

07.01.2025 – Hajallaan olevat järjestelmät, vanhentunut data ja puutteellinen kustannusohjaus ovat varma keino saavuttaa budjetin ylitys hankkeessa. Kuinka kauan näin voi jatkaa,…

Blogi

Miten voit saada yrityksellesi kilpailuetua hiilirajamekanismista?

15.11.2024 – Hiilirajamekanismi vaikuttaa etenkin rakennustuotealaan. Se tuo uusia sääntöjä ja velvoitteita erityisesti yrityksille, jotka tuovat Euroopan unioniin hiili-intensiivisiä tuotteita, kuten terästä,…

Blogi

Teknologiasta tukea CSRD-vaatimusten täyttämiseen

21.10.2024 – Kestävyysasioista vastaava ammattilainen: älä jätä tätä herkullista hetkeä hyödyntämättä! Käytä raportointivaatimuksia mandaattinasi rakentaa kestävyysmittaristosi ja seurantasi sellaiseen iskuun, että siitä…

Blogi

Vuosikymmenet tikittänyt korjausvelka on mahdollista saada haltuun

26.08.2024 – Rahat ovat kunnissa ja seurakunnissa aina vain tiukemmassa, ja samaan aikaan korjausvelka pitäisi saada haltuun. Haluan rohkaista tekemään asioita uudella…

Blogi

Miten tehdä edukseen erottautuvaa vastuullisuusraportointia?

21.08.2024 – Tuntuuko sinustakin, että eri toimijoiden vastuullisuusraportit ovat kuin toistensa kopioita? Liian usein ne tosiaan ovat sitä.

Blogi

Vastuullisuudella voi olla ratkaiseva merkitys kiinteistökaupassa

14.08.2024 – Jos jotain voin ennustaa tässä muuttuvassa maailmassa, niin sanon, että vastuullisuudella on aivan selvästi vaikutusta kiinteistön myynnin helppouteen.

Blogi

Onko käytönaikaisille ympäristösertifikaateille vielä tarvetta?

06.08.2024 – Meiltä kysytään usein, miten sertifikaattien käy tulevaisuudessa. Kannattaako niitä yhtä teettä kiinteistökohteisiin vai onko tilalle tulossa jokin parempi tapa todentaa…

Blogi

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.

Mitä tietoa etsit?