Hyppää sisältöön
ReferenssitLänsimetron talotekniikka pitää huolta turvallisista matkustusolosuhteista joka tilanteessa

Länsimetron talotekniikka pitää huolta turvallisista matkustusolosuhteista joka tilanteessa

24.5.2018 – Yksi Suomen suurimmista infra-, talotekniikka- ja automaatiohankkeista sisältää valtavan määrän erilaista talotekniikkaa. Automatisoidut järjestelmät huolehtivat metromatkustamisen mukavuudesta ja turvallisuudesta.

Toimialat
Liikenne ja logistiikka
Palvelut
LVI-suunnittelu, Sähkösuunnittelu, Rakennusautomaatiosuunnittelu, Talotekniikkasuunnittelu, Palotekninen suunnittelu
Paikkakunnat
Helsinki, pääkonttori

Länsimetro sisältää 13 metroasemaa ja 21 kilometriä rataa Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen. Koko matkan ajan kaksi tunnelia kulkevat rinnakkain. Granlund oli suunnittelemassa metron talotekniikkaa laajalla porukalla, koska tehtäväkin oli mittava.

“Jokaisen aseman louhintatila on olympiastadionin kokoluokkaa, josta asemalaiturit muodostavat noin kolmasosan. Se kuvaa hyvin modernissa metrossa tarvittavien tekniikkatilojen määrää”, kertoo Granlundin rakennusautomaatio-osaston johtaja Jukka Karhu.

Granlundin LVI-suunnittelijat ja rakennusautomaatiovalvojat olivat mukana jo metron ensimmäisessä vaiheessa. Toisessa vaiheessa mukaan tulivat myös sähkösuunnittelijat, palotekniikan asiantuntijat ja rakennusautomaatiosuunnittelijat. Moni näki omin silmin monivuotisen projektin kehityskaaren. Yksi heistä on sähkösuunnittelun projektipäällikkö Tero Nieminen.

“Sähkö- ja automaatiosuunnittelusta vastasi kolmen toimiston yhteenliittymä, johon osallistui Granlundilta lähes 60 henkeä ja koko tiimissä noin 100 suunnittelijaa.”

Sähkö- ja automaatiosuunnittelusta vastasi kolmen toimiston yhteenliittymä, johon osallistui Granlundilta lähes 60 henkeä ja koko tiimissä noin 100 suunnittelijaa.

Tero Nieminen, sähkösuunnittelun projektipäällikkö, Granlund

Rakennusautomaatio sitoo talotekniikkajärjestelmät yhteen

Jokainen metroasema on näyttävästi omanlaisensa, mutta tekniikka pyrittiin suunnittelemaan mahdollisimman samanlaiseksi. Se vaatii yhteistyötä sähkö-, LVI- ja rakennusautomaatiosuunnittelijoilta.

“Meidän vastuullamme oli LVI-automaatio, joka luo lämmitys-, jäähdytys- ja ilmanvaihtoratkaisuista toimivan, energiatehokkaan ja turvallisen kokonaisuuden”, kertoo Granlundin rakennusautomaatiosuunnittelija Antti Haapakoski. Turva-automaatiosta vastasi Sähköinsinööritoimisto Oy Niemistö.

Jukka Karhu on tyytyväinen kahden suunnittelutoimiston yhteistyöhön. Kiinteistö- ja turva-automaatio vastaavat osittain samoista ja osin eri asioista, joten toimiva kokonaisuus edellytti eri järjestelmien teknistä ja toiminnallista yhteensovittamista.

Kaikkien eri järjestelmien yhteensovitusta tuettiin 3D-mallinnuksella. Suunnittelun aikana luotua yhdistelmätietomallia hyödynnetään myös Länsimetron käyttö- ja ylläpitovaiheessa.

Rakennusautomaatioratkaisut kehittyivät matkan varrella

Länsimetron toisessa vaiheessa tavoitteet olivat erittäin korkealla, ja ensimmäisestä vaiheesta saadut opit jalostivat suunnitteluratkaisuja eteenpäin.

“Esimerkiksi sammutusvedet saadaan automaattiselle sammutusjärjestelmälle ja pelastajille samasta keskitetystä putkistosta”, kertoo Granlundin palontorjuntatekniikan asiantuntija Timo Nevalainen.

Sen sijaan hajautettu järjestelmä paransi metron toisen vaiheen rakennusautomaation luotettavuutta. Yhden alakeskuksen sijaan asemilla on IV-konekohtaiset alakeskukset. “Kun kaikkea älyä ei ole keskitetty yhteen paikkaan, häiriötilanteet vaikuttavat vain pieneen osaan järjestelmistä”, Haapakoski sanoo.

Metron toimintavarmuutta on parannettu sillä, että ratatunnelin tekniikka-asennukset on hajautettu useisiin eri teknisiin tiloihin. Sähkötekniikassa monet järjestelmät on samasta syystä kahdennettu. Tero Niemisen mukaan jokaisella asemalla on oma varavoimakone, joka syöttää sähköä poikkeustilanteessa tarvittaville järjestelmille.

“Kaikki kriittinen toiminta on varmistettu UPSeilla, joita on esimerkiksi kaikilla sisäänkäynneillä. Länsimetro edustaa tekniikaltaan ja turvallisuudeltaan maailman kärkitasoa”, kertoo Nieminen.

Kaikki mahdolliset tilanteet ja skenaariot tulipaloista tulviin ja sähkökatkoihin on testattu moneen kertaan.

Jukka Karhu, Granlundin rakennusautomaatio-osaston johtaja

LVI-tekniikka luo mukavat olosuhteet matkustajille ja huollolle

Granlundin LVI-osaston ryhmäpäällikkö Ari Ekströmin mukaan metron ensimmäisessä vaiheessa suurin haaste oli kartoittaa tarvittavat LVI-järjestelmät ja tehdä niille kallioon riittävät tilavaraukset. LVI-tekniikkaa tarvitaan paljon, koska moni sähkölaite vaatii jatkuvaa jäähdytystä ja ilmanvaihdon on toimittava 24/7.

“Ilmanvaihtoa ei voi kosteissa kalliotiloissa pysäyttää koskaan. Muuten tilat voivat homehtua.”

Maan alle suunniteltiin kuivatusjärjestelmä, koska kalliosta tihkuu aina vettä. Sen sijaan sadevedet eivät metrotunneleihin pääse. Ekström lupaa, että jos kuivatuspumput jostain syystä sammuvat, asemilla on suuria varoaltaita, joihin vesi kertyy vahinkoa aiheuttamatta.

Ilmanvaihdon otto- ja poistoilman puhaltimet sijoitettiin maan päälle metroasemien kohdalla. Kanavat ovatkin poikkeukselliset pitkät, jopa satoja metrejä. Silti puhaltimien on toimittava kokonaisuutena, ja siinä tarvittiin automatiikkaa. Granlundin rakennusautomaatiovalvojat ja kaikki suunnittelijat olivat mukana molempien vaiheiden laadun varmistamisessa eli teknisten järjestelmien toimintakokeissa.

“Kaikki mahdolliset tilanteet ja skenaariot tulipaloista tulviin ja sähkökatkoihin on testattu moneen kertaan”, Karhu sanoo.

Haluatko kuulla lisää?

Länsimetro

  • Länsimetro-projektissa rakennettiin jatke Helsingin metrolle eli ns. kantametrolle. Länsimetron osuuden myötä metro jatkui Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen.
  • Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin omistama osakeyhtiö, joka vastasi metron rakennuttamisesta. Rakennusprojektin päätyttyä Länsimetro Oy omistaa rakentamansa metroinfran.
  • Länsimetron rakentamisesta päätettiin vuonna 2008 ja rakentaminen alkoi vuonna 2009.
  • Ensimmäinen rakennusvaihe Ruoholahdesta Matinkylään valmistui vuonna 2017 ( 8 asemaa, 14 km).
  • Toinen vaihe Matinkylästä Kivenlahteen valmistui vuonna 2022 (5 asemaa, 7 km ja maanlainen metrovarikko).

Granlundin palvelut

  • LVI-suunnittelu
  • Sähkösuunnittelu
  • Rakennusautomaatiosuunnittelu
  • Palontorjunta
  • Yhdistelmätietomallinnus
  • Käyttöönoton varmistus

Jukka Karhu

Osastonjohtaja, rakennusautomaatio
Granlund Oy

Tero Nieminen

Projektipäällikkö, sähkösuunnittelu
Granlund Oy

Antti Haapakoski

Projektipäällikkö, RAU
Granlund Oy

Timo Nevalainen

Johtava asiantuntija, LVI
Granlund Oy

Ari Ekström

Johtava asiantuntija, LVI
Granlund Oy

Länsimetron talotekniikka pitää huolta turvallisista matkustusolosuhteista joka tilanteessa

Integraatiot tuovat tehokkuutta Lappeenrannan Toimitilojen arkeen

Palvelu

Granlund Manager ohjelmisto, Integraatiot

Toimiala

Länsimetron talotekniikka pitää huolta turvallisista matkustusolosuhteista joka tilanteessa

Lappeenrannassa haluttiin varmistaa, että järjestelmät palvelevat omaisuuden hallintaa ja kiinteistöjohtamista parhaalla mahdollisella tavalla. Tavoitteena oli, että tieto päivitetään yhteen järjestelmään,…
Referenssi
Kokkola

Kokkolan Urheilupuistosta tulossa energiatehokkuuden edelläkävijä

Palvelu

Energiasuunnittelu, Talotekniikkasuunnittelu

Toimiala

Urheilu

Kokkolan Urheilupuiston työmaa lähtee näyttävästi käyntiin allianssin voimin helmikuussa 2024. Luvassa on energiamielessä erittäin jännä kokonaisuus.
Referenssi
Lappeenranta

Sampon uusi päärakennus ihastuttaa valolla ja väreillä

Palvelu

Arkkitehtisuunnittelu

Toimiala

Koulut ja oppilaitokset

Saimaan ammattiopisto Sampo sai uuden maamerkin, kun Granlundin arkkitehdit suunnittelivat opiston käyttöön valoisan, viihtyisän ja tilatehokkaan uudisrakennuksen.
Referenssi
Kajaani

LUMI on maailman energiatehokkain ja ekologisin supertietokone

Palvelu

Datakeskussuunnittelu, Talotekniikkasuunnittelu

Toimiala

Datakeskukset

Pohjois-Suomen olosuhteet luovat täydellisen ympäristön energiatehokkaalle, toimintavarmalle ja elinkaarikestävälle datakeskukselle. LUMIa ympäröivä talotekniikka kestää konesukupolvelta toiselle.
Referenssi
Länsimetron talotekniikka pitää huolta turvallisista matkustusolosuhteista joka tilanteessa

Ylläpidon ulkoistus toi Kirkkonummelle säästöjä

Palvelu

Granlund Manager ohjelmisto, Huollon johtaminen ja laadun seuranta, Kilpailutukset ja hankinnat

Toimiala

Kunnat ja kaupungit

Kirkkonummen kunta ulkoisti Veikkolan alueen ylläpidon Granlundin tuella. Kilpailutuksessa valittu palveluntarjoaja on parantanut huollon laatua ja vähentänyt kustannuksia.
Referenssi
Helsinki, pääkonttori

Taidemuseo Chappe on pieni timantti keskellä Tammisaarta

Palvelu

LVI-suunnittelu, Sähkösuunnittelu, Rakennusautomaatiosuunnittelu

Toimiala

Kulttuuri ja rakennushistorialliset kohteet

Arkkitehtuuriltaan monimuotoinen Chappe sisältää nykytaiteen ohella innovatiivista talotekniikkaa pienissä ja tehokkaissa raameissa. Kaikki tekniikka suunniteltiin osaksi arkkitehtuuria, joka on taideteos…
Referenssi
Kajaani

Vahva luottamus on CSC:n kumppanuuden tukijalka

Palvelu

Arkkitehtisuunnittelu, Rakennesuunnittelu, Talotekniikkasuunnittelu, Rakennuttaminen ja valvonta, Toiminnan varmistaminen ja käyttöönotto

Toimiala

Datakeskukset

CSC solmi Granlundin kanssa uuden puitesopimuksen, joka kattaa datakeskusten suunnittelun, konsultoinnin ja rakennuttamisen. Yhteistyötä on tehty yli 20 vuotta.
Referenssi
Kuopio

Pohjois-Savon SOTE-uudistus toi mukanaan yli 400 uutta toimipaikkaa

Palvelu

Granlund Manager ohjelmisto

Toimiala

Sairaalat ja terveydenhuolto

SOTE-uudistus toi Pohjois-Savon hyvinvointialueen kiinteistöjen ylläpitopäällikön Juha-Matti Horttanaisen työpöydälle valtavasti uutta tekemistä. Kiinteistöjä koskevan tiedon hallitsemisessa auttoi Granlund Manager.
Referenssi
Helsinki, pääkonttori

Kansallisteatterissa nautitaan upouudesta esitystekniikasta ja LVI-tekniikasta

Palvelu

LVI-suunnittelu, AV- ja esitystekniikan suunnittelu, Rakennusautomaatiosuunnittelu, Palotekninen suunnittelu, Energiasuunnittelu

Toimiala

Kulttuuri ja rakennushistorialliset kohteet

Kansallisteatteri avautui peruskorjauksen jälkeen taloteknisesti täysin uudistuneena. Teatterintekijät ja katsojat nauttivat huipputason esitystekniikasta, ja laadukkaat sisäolosuhteet tuntee jokaisella hengenvedolla.
Referenssi
Kuopio

KYS Uusi Sydän: Allianssimalli näyttää kyntensä 200 miljoonan sairaalahankkeessa

Palvelu

Talotekniikkasuunnittelu, LVI-suunnittelu, Sähkösuunnittelu, Rakennusautomaatiosuunnittelu, Palotekninen suunnittelu

Toimiala

Sairaalat ja terveydenhuolto

Kuopion suuri sairaalahanke KYS Uusi Sydän päätettiin toteuttaa allianssimallilla. Se oli onnistunut päätös, sillä hanke on edennyt aikataulussaan ja alle…
Referenssi

Tilaa uutiskirjeemme

Ole ensimmäisten joukossa kuulemassa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä

Mitä tietoa etsit?