EPD on pian jo pääsylippu markkinoille – näin teet välttämättömyydestä kilpailuedun
5.11.2025 – Kiristyvä sääntely ja kasvavat asiakasodotukset lisäävät rakennustuotteiden tarkan päästötiedon kysyntää. Parhaimmillaan ympäristöseloste (EPD) paitsi vastaa kysyntään myös kirittää tuotteita entistä vähäpäästöisemmiksi eli antaa kilpailuetua.
Miksi EPD kannattaa tehdä nyt?
Rakennusalan vaikutukset ilmastonmuutokseen ovat merkittävät. 40 prosenttia globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä aiheutuu rakennusalasta ja 11 prosenttia tästä rakennusmateriaaleista. Päästöihin pyritään vaikuttamaan niin kiristyvän lainsäädännön kuin yksityisen sektorin tavoitteiden kautta.
Sääntelyn kiristyessä ja asiakasodotusten kasvaessa rakennustuotteiden päästödatasta on tullut rahanarvoista tietoa. Vuoden 2026 alusta uudisrakennuksilta vaaditaan Suomessa ilmastoselvitys, joka sisältää arvion rakennuksen elinkaaren aikaisesta hiilijalanjäljestä ja hiilikädenjäljestä. Uudisrakennuskannan päästöjä ohjataan 2026 alkaen rakennustyyppikohtaisilla päästöraja-arvoilla. Vaikkakin raja-arvot ovat alussa maltilliset, vuoteen 2028 mentäessä raja-arvot kiristyvät uudelleen. Myös EU-tasolla lainsäädännön kehityksessä on alleviivattu rakentamisen päästöjen ohjaus ja tarve rakennustuotteiden päästötiedolle.
EPD tarjoaa todellista, tuotteeseen perustuvaa päästötietoa, jota asiakkaat, tilaajat ja rakennuttajat nyt vaativat.
Ympäristöseloste (EPD) on virallinen ja riippumattomasti varmennettu dokumentti, joka kertoo rakennustuotteen ympäristövaikutuksista koko elinkaaren ajalta.
EPD tarjoaa todellista, tuotteeseen perustuvaa päästötietoa, jota asiakkaat, tilaajat ja rakennuttajat nyt vaativat. Ilman tuotekohtaista päästötietoa rakennuksen ilmastoselvityksessä joudutaan turvautumaan konservatiivisiin oletusarvoihin, joka johtaa keskimäärin korkeampaan lopputulokseen ja luo näin kannusteen tarkan ympäristötiedon käyttämiselle.
Lisäksi moni rakennusteollisuuden yritys kamppailee toimitusketjujen luotettavan päästölaskennan ja päästöjen ohjauksen parissa. EPD tarjoaa hyväksytyn ja uskottavan tavan vastata näihin molempiin tarpeisiin.
EPD = pääsylippu markkinoille ja kilpailuetu
Moni rakennustuotevalmistaja tietää, mikä EPD on. Vähemmän on puhuttu siitä, mitä siitä voi saada. Oikein oivallettuna ja hyödynnettynä EPD on ennen kaikkea investointi, ei kuluerä. Se avaa ovia tarjouskilpailuissa, parantaa näkyvyyttä markkinoilla ja antaa uskottavan pohjan vastuullisuusviestinnälle. Tulevaisuudessa EPD vaikuttaa kilpailuedun lisäksi yritysten kilpailukykyyn, kun EPD:stä voi tulla jopa lähtöedellytys tarjouskilpailuun osallistumiselle.
Oikein oivallettuna ja hyödynnettynä EPD on ennen kaikkea investointi, ei kuluerä.
EPD:tä hyödynnetään laajasti rakennushankkeiden ilmastoselvityksissä, elinkaarilaskennoissa ja sertifioinneissa (LEED, BREEAM). Kun hankkeiden päästöohjaus tiukkenee, tilaajat vertailevat toimittajia juuri EPD-arvojen perusteella. Tilaajien ja suunnittelijoiden etsiessä vähähiilisiä ratkaisuja EPD voi olla ratkaiseva tekijä toimittajavalinnassa. Yritys, jolla EPD on kunnossa, tarjoaa tilaajalle dataa, jota tämä voi hyödyntää sellaisenaan omassa raportoinnissaan.
Kun tuotteen hiilijalanjälki ja elinkaarivaikutukset on todennettu luotettavasti, tilaaja pystyy osoittamaan vastuullisuutensa faktoihin perustuen omille sidosryhmilleen. Näin EPD vahvistaa kilpailukykyä koko arvoketjussa ja antaa valmistajalle etumatkaa markkinoilla, joilla läpinäkyvyys on kasvava vaatimus.
EPD tarjoaa tietoa myös valmistajalle itselleen
EPD palvelee siis asiakkaita, mutta myös valmistajaa itseään.
EPD on myös sisäinen työkalu, joka auttaa tunnistamaan tuotteiden suurimmat päästölähteet ja kehittämään tuotteita vähähiilisemmiksi. Näin se tukee myös tuotekehitystä ja tuotannon tehokkuuden parantamista. Kun tiedetään, mistä päästöt syntyvät, tiedetään, mistä kestävä tuotekehitys kannattaa aloittaa.
EPD lisää vastuullisuusviestinnän uskottavuutta ja läpinäkyvyyttä.
Lisäksi EPD lisää uskottavuutta koko yrityksen vastuullisuustyöhön. Vastuullisuusviestintä jää usein ylätason lupauksiksi ilman todennettavia faktoja, mutta riippumattomasti varmennettuna dokumenttina EPD lisää vastuullisuusviestinnän uskottavuutta ja läpinäkyvyyttä.
EPD ilman stressiä – ja lopputulos enemmän kuin pelkkä raportti
Asiakasyritykset, rakennushankkeiden tilaajat ja rakennuttajat vaativat yhä useammin todennettua tuotekohtaista päästötietoa, ja vain EPD tarjoaa siihen luotettavan välineen. Yritys, joka ei vielä panosta EPD:hen, antaa kilpailijoilleen turhaan etumatkaa.
Granlundin EPD-palvelu tekee prosessista vaivattoman. Autamme kartoittamaan tarpeen, kokoamaan lähtötiedot ja viemään työn läpi laskennasta verifiointiin ja julkaisuun. Tuloksena ei ole pelkkä pdf-dokumentti, vaan konkreettinen apuvälinen, joka tukee myyntiä, parantaa kilpailuasemaa ja auttaa ohjaamaan vastuullisuustyötä.
Blogi on julkaistu Tekniikka & Talouden kumppaniblogina 27.10.2025.
Haluatko kuulla lisää?

Anni Viitala

Jere Peltomäki
Lue lisää blogejamme
Tilaa uutiskirjeemme
Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.