Hyppää sisältöön
Näin mokaat liikuntakiinteistöissä − 3 ratkaisevaa virhettä

Näin mokaat liikuntakiinteistöissä − 3 ratkaisevaa virhettä

7.3.2021 – Asiakkaan kuuntelemisen unohtaminen on tehokas tapa pilata asiakaskokemus.

Aihepiiri
Ylläpito
Jaa

Ymmärsin sen omakohtaisesti taannoisella kylpyläreissulla. Pukuhuoneessa havaitsin, että vessa vuotaa, joten ilmoitin asiasta vastaanottovirkailijalle. Seuraavana aamuna menin jälleen kylpylään, ja sama pönttö lorotti edelleen. Kerroin uudestaan asiasta vastaanottoon, mutta työvuorossa oleva virkailija ei ollut vielä kuullutkaan pukutilojen vuotavasta vessasta.

Aktiivisena urheilumiehenä ja kiinteistönpidon asiantuntijana tapahtumaketju jäi mietityttämään. Ymmärretäänkö liikuntakiinteistöissä ylläpidon sujuvuuden merkitystä tarpeeksi?

Päätin koostaa kolme yleistä ja ratkaisevaa liikuntakiinteistöjen ylläpitoon liittyvää mokaa sekä ratkaisut niiden välttämiseksi.

1. Pukuhuoneen vessa on tukossa, suihku vuotaa tai kenttäalueen valaistus ei toimi. Eikä kukaan tiedä, onko huolto edes tilattu.

Lähes jokainen liikunnan harrastaja on varmasti kohdannut vastaavan tilanteen. Se, miten huoltotoimenpidettä vaativa tilanne hoidetaan, vaikuttaa ratkaisevasti asiakaskokemukseen.

Asiakastyytyväisyys on liikuntakiinteistöjen toimijoiden tärkein kilpailuvaltti, joten edellisen päivän ongelma ei saisi toistua enää seuraavana päivänä. Asiakkaalle on vähintään pystyttävä kertomaan, missä vaiheessa tilanteen hoitaminen on menossa.

On hyvä muistaa, että tutkimusten mukaan jokainen huono kokemus kerrotaan eteenpäin 7–10 tutulle. Hyvä kokemus jaetaan vain yhdelle tai kahdelle.

Se, miten huoltotoimenpidettä vaativa tilanne hoidetaan, vaikuttaa ratkaisevasti asiakaskokemukseen.

2. Liikuntakiinteistön käyttö- ja huoltokirja on Heikin Huoltofirman omassa järjestelmässä tai Teemu Toiminnanjohtajan taikka Kalle Kiinteistöpäällikön päässä.

Jos Heikin Huoltofirma halutaan kilpailuttaa tai Teemu Toiminnanjohtaja taikka Kalle Kiinteistöpäällikkö sairastuu, kukaan ei tiedä, mitä ja miten kiinteistöä on huollettu ja korjattu aikaisemmin. Asioista tulee turhan mutkikkaita.

Liikuntatilat ovat yleensä kompleksisia ja jokainen kiinteistö on omanlaisensa. Yksityiskohtaisen tiedon arvo on silloin hyvin merkittävä. Kiinteistön omistajalla tulee olla aina pääsy kiinteistön historia-, laite- ja korjaustietoihin sekä dokumentaatioon.

3. Liikuntakiinteistön peruskorjaamiseen haetaan avustusta. Liitteeksi tarvitaan selvitys kiinteistölle tehdyistä huoltotoimista, jotka Teemu Toiminnanjohtaja, Kalle kiinteistöpäällikkö tai Heikin huoltofirman työntekijä kirjaa omasta muististaan.

Liikuntakiinteistöjen rakennushankkeille myönnetään avustuksia, joiden saamiseksi tarvitaan riittäviä asiakirjoja kohteen säännöllisestä ylläpidosta sekä tehdyistä huolto- ja kunnostustoimenpiteistä.

Suomen liikuntapaikkojen peruskorjaustarve on vuosittain 380 miljoonaa euroa, mikä johtuu osittain vanhasta rakennuskannasta ja osittain rakennusten puutteellisesta ylläpidosta.

Kilpailu avustuksista on kovaa. Jos, liikuntakiinteistön tiloista ei ole kattavia historiatietoja eikä siitä ole pidetty hyvää huolta, menee apuraha hyvin todennäköisesti sivu suun.

Kukaan ei tiedä, mitä ja miten kiinteistöä on huollettu ja korjattu aikaisemmin.

Liikuntakiinteistöissä suuret rahavirrat voivat olla pienestä satsauksesta kiinni.

Ratkaisu kaikkien yllä mainittujen ongelmien välttämiseksi on liikuntatilojen ylläpidon järjestelmällinen toimintatapa. Siihen oivallinen ratkaisu on liikuntakiinteistöjen elinkaaren haltuunotto ja kiinteistön ylläpitoon suunniteltu ohjelmisto, kuten Granlund Manager. Hyvässä ohjelmistossa kaikki kiinteistön historia-, laite- ja korjaustiedot sekä dokumentaatio ovat aina ajan tasalla ja ne ovat jatkuvasti kiinteistön omistajan saatavilla.

Lähteet

Goldstein, S.D. 2009. Superior Customer Satisfaction and Loyalty: Engaging Customers to Drive Performance. Wisconsin, US, ASQ Quality Press. 124 s. ISBN: 978-0-87389-775-4

Tuomi, V. 2020. Suunnitelmallisen ylläpitostrategian vaikutus liikuntakiinteistöpalveluiden tavoitteisiin ja toiminnan menestystekijöihin.

Haluatko kuulla lisää?

Verneri Tuomi

Ryhmäpäällikkö, Kiinteistöjohtaminen
Granlund Oy

Lue lisää blogeja

Läpinäkyvyyttä datakeskussektorille

08.09.2025 – Datakeskusten sähköveron muutosta ei tehty onneksi hätiköiden, vaan hallitus selvittää investointien vaikutukset talouteen, verotuloihin ja työllisyyteen. Näin päätöksiä voidaan tehdä…

Blogi

Yhteistyöllä ja tekoälyllä vauhtia rakentamisen tuottavuuteen

05.09.2025 – Data ja tekoäly tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia ohjata rakentamisen kustannuksia, päästöjä ja aikatauluja entistä tarkemmin ja hallitummin. Kunhan data on kunnossa.

Blogi

Talotekniikkadatan tarve kasvaa rakentamisessa

03.09.2025 – Talotekniikkaan liittyvä data heijastuu rakentamisen tuottavuuteen, kustannuksiin, hiilijalanjälkeen ja laatuun. Miksi juuri talotekniikkadatalla on niin suuri merkitys?

Blogi

Miten tila voi tukea neuvottelutilannetta?

25.08.2025 – Neuvotteluhuone ei ole vain paikka palavereille – se on myös tila, jossa syntyy sopimuksia, ratkaistaan konflikteja ja rakennetaan yhteistä ymmärrystä.…

Blogi

Kuntoarvio kuin kuntoarvio?

13.08.2025 – Kuntoarvio on parhaimmillaan paljon enemmän kuin lista remonttitarpeista ja hintalapuista. Se on työkalu, joka kertoo kiinteistön todellisen tilanteen – ja…

Blogi

Ilmastonmuutos muuttaa rakennusten jäähdytystarpeita

14.07.2025 – Ilmastonmuutoksen seurauksena lämpöä riittää yhä useammin jo varhain keväällä ja kesä voi jatkua pitkälle syksyyn. Se pitäisi huomioida jäähdytysratkaisujen suunnittelussa…

Blogi

Kierrätysvalinnat eivät ole enää vain ympäristökysymys, vaan niillä on hintalappu

19.06.2025 – Ilman vertailukelpoista jätedataa on vaikea vastata kiristyvään sääntelyyn ja hillitä kustannuksia. Fiksu kiinteistönomistaja seuraa jätedataa ja kehittää toimintaansa dataan perustuen.

Blogi

Tekoäly voi mullistaa rakennetun ympäristön – mutta ei yksin

09.05.2025 – Tekoälyn vaikutus näkyy jo rakennetussa ympäristössä, ja me granlundilaiset olemme aktiivisesti mukana tässä mullistuksessa. Mitä mahdollisuuksia tekoäly tuo kiinteistö- ja…

Blogi

Vastuullisuustyö ei pysähdy Omnibus-pakettiin

02.05.2025 – Euroopan komission Omnibus-paketti keventää raportointia, mutta ilmastonmuutos, luontokato ja rahoitusmarkkinoiden paineet eivät hellitä. Nyt mitataan, oliko vastuullisuus yrityksellesi aito strateginen…

Blogi

Tehottomuus käy erityisen kalliiksi teollisuuden hankkeissa

23.04.2025 – Läpimenoajoissa pysyminen on tärkeää kaikissa rakennushankkeissa, mutta vaikkapa asuntorakentamiseen verrattuna teollisuushankkeissa aikataulu- ja kustannusriskit ovat moninkertaiset.

Blogi

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.

Mitä tietoa etsit?