Hyppää sisältöön
UutinenTyösuhdepyörä toteutti haaveen

Työsuhdepyörä toteutti haaveen

9.6.2022 – Työmatkan kulkupelin valinnalla on iso vaikutus hiilidioksidipäästöihin. Kun granlundilaiset polkevat töihin, pienenee myös Granlundin hiilijalanjälki.

Aihepiiri
Ura Granlundilla
Jaa

Granlund Jyväskylän toimistolla työskentelevä projektipäällikkö Jarkko Hilme kiinnittää pyöränsä tottuneesti jykevällä irtolukolla pyöräkatoksen telineeseen. Hän on pyöräillyt työpaikalleen Jyväsjärven rantaan, kuten joka aamu viimeisen kahden vuoden aikana.

Vuonna 2020 Granlund tarjosi työntekijöilleen mahdollisuuden hankkia työsuhdepyörä aiempaa korkeammalla hankintahinnalla. Jarkko innostui tarjouksesta, sillä hän oli pitkään haaveillut gravelista eli monikäyttöisestä käyräsarvisesta maantiepyörästä, jolla voi ajaa myös hiekkateillä ja poluilla.

”Päädyin Trek-merkkiseen graveliin, jossa on leveämmät renkaat. Sen hankintahinta oli 2 000 euroa. Työnantaja teki leasingsopimuksen palveluntarjoajan kanssa, ja minä maksan pyörän verotusarvon.”

Aamuisin alamäkivoittoinen reitti

Mies on hankintaansa ja työnantajan tarjoamaan pyöräetuun erittäin tyytyväinen. ”Minulta olisi jäänyt tuon tason pyörä hankkimatta, jos ei olisi tullut tällaista mahdollisuutta. Parempi pyörä on innostanut polkemaan. Aiemmin ajoin maastopyörällä töihin jonkun verran, mutta en likimainkaan näin paljon.”

Työsuhdepyörästä on tullut Jarkolle pääasiallinen kulkupeli. Sillä hän taittaa työmatkansa, käy asiakkaiden luona työpäivän aikana ja tekee vaimon kanssa lenkkejä vapaa-ajallaan. Erityisen kätevä se on hänen mielestään Jyväskylän keskustassa käydessä. ”Pyörällä pääsee nopeasti ovelta ovelle, eikä tarvitse haeskella parkkipaikkaa.”

Jarkko ei mittaile polkemiaan matkoja, mutta arvelee, että keskivertopäivänä kilometrejä kertyy noin 30. Jyväskylästä kotoisin oleva mies on tottunut alueen mäkisiin maastoihin, mutta aamuisin töihin polkiessaan hän valitsee alamäkivoittoisen reitin, vaikka se onkin puolet pidempi kuin suorin tie.

Happea ja tuulen suhinaa

Pyöräily tuo Jarkon mukaan virtaa päivään ja vastapainoa istumatyölle. ”Aamu lähtee paljon mukavammin käyntiin, kun saa happea, ja tuuli suhisee korvissa. Työpäivän aikana tekee kaikin puolin hyvää, kun pääsee tekemään jonkun siirtymän polkupyörällä.”   

Työpäivän aikana tekee kaikin puolin hyvää, kun pääsee tekemään jonkun siirtymän polkupyörällä.

Jarkko Hilme

Mies nauttii vapaudesta pyörän selässä ympäri vuoden. Nastarenkaat hän hankki vasta viime talvena, sen jälkeen, kun oli kaatunut pyörällä. Kaatuminen ei tosin aiheutunut liukkaudesta, vaan runsaasta hiekotushiekasta mutkassa. Hän selvisi siitä melko pienillä vaurioilla. ”Olkapää osui maahan, ja varusteita rikkoontui. Kypärään tuli lommo. Jos ei olisi ollut kypärää, lommo olisi tullut ohimoon.”

Nyt, kun gravelin leasingaika tulee täyteen, Jarkko aikoo lunastaa sen itselleen. Lisäksi hän suunnittelee ottavansa uudeksi työsuhdepyöräksi sähköavusteisen maastopyörän. ”Sillä selättää mäet vähemmällä hikoilulla.”

Työsuhdepyörä säästää lompakkoa ja pienentää hiilijalanjälkeä

Tarjoamme työntekijöillemme mahdollisuuden työsuhdepyörään osana kokonaispalkkausta. Työsuhdepyörillä haluamme edistää kestävää liikkumista ja pienentää työmatkojen päästöjä, jotka muodostavat merkittävän osan Granlundin hiilijalanjäljestä.

Työnantaja pidättää työsuhdepyörän verotusarvon (enintään 100€/kk) työntekijän palkasta. Työsuhdepyörä on veroton etuus  1200 euroon asti per vuosi. 

Mitä tietoa etsit?