Hyppää sisältöön
UutinenYmpäristövastuullisuus hotellibisneksessä: Miten kiinteistöjä voidaan parantaa?

Ympäristövastuullisuus hotellibisneksessä: Miten kiinteistöjä voidaan parantaa?

12.11.2019 – Ympäristöasioiden rooli kasvaa matkailualalla, mikä näkyy myös hotellikiinteistöjen rakentamisessa ja ylläpidossa. Sokotelin toimitusjohtaja Jarkko Härmälä valottaa, kuinka heillä tavoitellaan kestävämpää toimintaa.

Aihepiiri
Vastuullisuus
Jaa

Ympäristövastuullisuus on vahvasti esillä matkailualalla, ja se vaikuttaa myös hotellialan toimijoihin. SOK:n majoitus- ja ravintolapalveluihin keskittyvä tytäryhtiö Sokotel Oy operoi Suomessa seitsemää Radisson Blu -hotellia ja 14 Sokos-hotellia. Kaikki hotellit on sertifioitu kansainväliseen Green Key -merkkiin, jonka avulla edistetään kestävämpää matkailua. Tätä tavoitellaan esimerkiksi vaikuttamalla jätteiden, ruokahävikin sekä energian- ja vedenkulutuksen määrään.

”Ympäristöasiat ovat viime vuosien aika nousseet maailmanlaajuiseen tietoisuuteen, mikä näkyy myös S-ryhmän kaikessa toiminnassa. Green Key -sertifikaattiin sitoutumisen lisäksi hyödynnämme esimerkiksi uusiutuvaa sähköä, jota S-ryhmä tuottaa itse paljon. Hotellirakennuksien remonteissa ja uudishankkeissa puolestaan panostetaan uuteen teknologiaan, jotta hyödyt saadaan irti”, kertoo Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä.

Matkailualalla ympäristöasioiden rooli vain kasvaa tulevaisuudessa. Ympäristöjohtaminen vaatii monipuolista kokonaisuuden hallintaa, jossa tulee huomioida kiinteistöjen lisäksi hankintaketjut ja palveluntarjonta. ”Suunnitelmallisella kehitystyöllä asioita pystytään tekemään ympäristöystävällisemmin ilman, että se vaikuttaa asumismukavuuteen. Koko yhtiön sähkön- ja vedenkulutus onkin laskenut n. 10 % per käytetty huone. Uudistettujen ja uusien hotellien tehokkuus tuo merkittävää kustannussäästöä yhtiölle ja samalla meidän asiakastyytyväisyys on kasvussa”, Härmälä lisää.

Vastuullisuuden kehittäminen

Ympäristövastuullisuus hotellibisneksessä lähtee rakentamisesta. Uusissa hankkeissa katsotaan yhdessä kiinteistönomistajan kanssa, mitä lähdetään tavoittelemaan. Nykyään uudet hotellirakennukset tehdään ympäristöluokitusten mukaan, esimerkiksi Sokotelin Torni-hotelli Tampereella ja Tripla-hotelli Helsingissä on tehty vastuullisuus edellä.

”Ympäristövastuullisuuden tavoitteleminen lähtee dialogista ja yhteisestä visiosta niin uusien hankkeiden kuin vanhempien kiinteistöjen peruskorjausten osalta. Kiinteistönomistaja tulee mukaan hyvin siinä vaiheessa, kun tehdään peruskorjaushankkeita ja valitaan teknisiä ratkaisuja. Kiinteistöjen ylläpito on Sokotelin kontolla, ja me toimimme hiilijalanjäljen pienentämiseksi sen suhteen.”

Ympäristövastuullisuuden kehittäminen ei ole vain kiinteistönomistajan ja vuokralaisen asia, vaan dialogia olisi hyvä käynnistää myös infrastruktuurin suuntaan. Kun kaupunki tai julkinen hallinto on mukana keskustelussa, päästään pohtimaan erilaisia ratkaisuja esimerkiksi lämmön- tai energiantuotantoon liittyen.

”Hyvä esimerkki yhteistyöstä löytyy Tampereelta, jossa Ilves-hotellin jäähdytys hoidetaan Tammerkosken vettä hyödyntämällä”, Härmälä kertoo.

Valokuva: SOK

Tämä artikkeli on Granlundin energia- ja ympäristöasioita käsittelevän juttusarjan kolmas osa. Kiinteistöjen energia- ja ympäristöjohtamisella on suuret mahdollisuudet vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillintään, sillä rakennusten lämmitys muodostaa noin neljänneksen energian kokonaiskulutuksesta. Granlund Consultingin energiatiimissä työskentelee yli 50 asiantuntijaa.

Lue juttusarjan muut osat:

Energia-alan muutos näkyy myös kiinteistöissä

Ympäristöjohtaminen kiinteistö- ja rakennusalalla – missä mennään?

Vesidata virtaa Granlund Manageriin

12.04.2024 – Granlund Managerin ja Smartvattenin integraatio tekee vedenkulutuksen seurannasta ja raportoinnista huomattavasti nopeampaa ja luotettavampaa. Kiristyvät vastuullisuusraportointivaatimukset korostavat integraation hyötyjä.

Uutinen

Granlundin maine vakaana ja luotettavana työnantajana ei ole syntynyt tyhjästä

10.04.2024 – Finanssikriisi, 90-luvun lama, pandemia, rakennusalan haasteet… Näissäkin maailman meille heittämissä kierrepalloissa Granlund on pysynyt vuodesta toiseen työntekijöidensä silmissä turvaa tuovana…

Uutinen

Modelspacen ja Granlund Managerin integraatio: tehokkuutta korjaushankkeiden johtamiseen

03.04.2024 – Modelspacen ja Granlund Managerin integraation avulla johdat korjaus- ja rakennushankkeitasi tehokkaasti, kun kaikki hankkeiden johtamiseen tarvittavat tiedot löytyvät samasta paikasta.

Uutinen

Rakennuttamisen liiketoiminta on Granlundilla vahvassa kasvussa

02.04.2024 – Granlundin rakennuttamisen ja valvonnan liiketoiminta on kasvanut vuosikymmenessä yli 17 miljoonaan euroon. Asiakkaat arvostavat erityisesti kokonaispalvelua.

Uutinen

Ken Dooley palaa Granlundille Chief Data Officerin rooliin

25.03.2024 – Työskenneltyään muutaman vuoden kasvuyrityksessä, Ken Dooley palaa Granlundille tehtävänään tuoda dataliiketoimintaan uusia tuulia ja kiinteistöjen käyttäjien näkökulmaa.

Uutinen
Tiia-Lotta Tuominen

Mentorointi lisää itsetuntemusta ja tuo uusia näkemyksiä

07.03.2024 – Granlundin mentorointiohjelmassa granlundilaiset pääsevät keskustelemaan ammatti-identiteetistä ja urastaan kokeneemman konkarin kanssa. Ohjelmasta hyötyy myös mentori.

Uutinen
Timo Palonkoski, Granlund

Timo Palonkoski liiketoiminnan kehitysjohtajaksi Granlundille

26.02.2024 – Liiketoiminnan kasvattamisen ja kehittämisen ammattilainen Timo Palonkoski on nimitetty Granlundille liiketoiminnan kehitysjohtajan tehtävään.

Uutinen
Davor Stjelja, Priyanka Thapa, Anna Korolyuk ja Nhung Nguyen

Kansainväliset granlundilaiset osallistuvat aktiivisesti yhtiön monimuotoisuuden kehittämiseen

15.02.2024 – Granlundin kansainvälisillä työntekijöillä on paljon annettavaa työyhteisön monimuotoisuudelle ja osaamisen kasvattamiselle. Neljä Suomeen muuttanutta granlundilaista kertoo kokemuksistaan.

Uutinen
Pekka Metsi, Granlund

Granlund teki hyvän tuloksen haastavassa markkinatilanteessa

13.02.2024 – Granlund pärjäsi hyvin vuonna 2023, vaikka kiinteistö- ja rakennusalan markkinatilanne oli haastava. Vahvat asiakassuhteet sekä erikoisosaaminen kantoivat vaikeinakin aikoina.

Uutinen

Mitä tietoa etsit?