Blogi

Mututuntumasta tiedolla johtamiseen

Tiedolla johtaminen tuo kiinteistöjen ylläpitoon aivan uudenlaista läpinäkyvyyttä. Se auttaa hahmottamaan ison kuvan, mutta paljastaa myös yksityiskohdat.

Blogikirjoitus

Kiinteistöjohtaja näkee nopeasti visualisoinnistaan, minkälainen kokonaistilanne kiinteistökannan ylläpidossa on. Vastaavasti kiinteistöpäälliköt ja manageriyhtiöt näkevät heille olennaiset tiedot, vaikkapa suoritetut huoltotoimenpiteet kohteittain. Jos jossakin on poikkeamia, niihin päästään puuttumaan heti.

Asiakkuus- ja palvelujohtaja Topi Korpela Granlundilta kertoo, että tiedolla johtamisessa päätökset perustavat tietoon eivätkä mututuntumaan. Toiminnasta kerätään dataa, tätä jalostetaan ja se tarjoillaan helposti avautuvassa muodossa.

”Aikaa säästyy, kun tietoa ei joudu etsimään eri paikoista tai hakemaan raportteja jokaiselta kiinteistöltä erikseen. Toiminta tehostuu ja nopeutuu. Työnjohto pääsee keskittymään olennaisin asioihin.”

Tiedolla johtaminen on leviämässä kovaa vauhtia eri aloilla, se on tulossa myös toisinaan hieman konservatiiviseen kiinteistömaailmaan.

”Tiedolla johtaminen on yleistynyt paljolti myös uusien BI- eli Business Intellligence -työkalujen myötä. Niiden ansiosta tietoa voi pukea visuaaliseen muotoon huomattavasti aikaisempaa helpommin.”

Mittarit on valittava oikein

Kiinteistöjen ylläpidossa dataa saadaan kätevästi vaikkapa kiinteistöautomaatiosta tai energiayhtiöltä. Nämä tiedot voivat auttaa esimerkiksi energiatehokkuuden kehittämisessä.

Lisäksi dataa tulee suoraan toimijoilta, kun huoltotyöt välitetään, vastaanotetaan ja kuitataan toiminnanohjausjärjestelmän sisällä.

Mutta kaikki data ei tee tietenkään autuaaksi. Tärkeää on kerätä toiminnan kehittämisen kannalta olennaista tietoa ja saada se virtaamaan oikeassa muodossa.

”Mittariston rakentaminen on järkevää aloittaa organisaatiossa ylhäältä alaspäin. Suurimmat kehityskohdat löytyvät tyypillisesti ison kuvan hallinnasta ja sen johtamisesta tietoon perustuen.” 

Järjestelmien on oltava helppokäyttöisiä

Jotta käyttökelpoista tietoa saadaan riittävästi, tarvitaan toiminnan digitalisointia ja oikeanlaista teknologiaa.

”Myös esimerkiksi tietojärjestelmän sisällön on vastattavasti oikeasti toimintaympäristöä; esimerkiksi huoltokalenterien sitä, mitä kohteessa todella tehdään.”

Lisäksi ihmiset on tietenkin saatava käyttämään järjestelmiä.

”Olennaisen tärkeää on, että järjestelmät ovat yksinkertaisia ja helppoja käyttää.”

Korpela huomauttaa, että kun tiedolla johtamiseen siirrytään, ja mitataan oikeita asioita, hyödyt näkyvät pian.

”Työnjohto huomaa, että työ ei ole enää poukkoilua, erilaista ’tulipalojen sammuttelua’, vaan entistä suunnitelmallisempaa. Kokonaiskuva saadaan haltuun, tekemättömät työsuoritteet näkyviksi ja poikkeamat korjattua entistä nopeammin.”

Granlundilta koko paketti

Granlund Manager on helppokäyttöinen, kokonaisvaltainen kiinteistöjohtamisen työkalu.

”Granlund Manageriin voidaan liittää esimerkiksi operatiivinen huoltotoiminta, kunnossapidon suunnittelu, energiankulutuksen ja hiilijalanjäljen seuranta sekä erilaiset laatu- ja auditointiasiat.”

Granlund auttaa yrityksiä myös yleisesti toiminnan digitalisoimisessa.

”Meiltä saa tiedolla johtamisen koko paketin, aina tietojärjestelmästä ylläpidon prosessien kehittämiseen ja mittaristojen rakentamiseen”, Topi Korpela korostaa.

Takaisin blogiin

Jaa kirjoitus

Kommentit

0 kommenttia

Haluatko kuulla lisää?