Uutiset

Työmaakierroksilla tutustutaan todellisuuteen piirustusten ulkopuolella

Granlundin suunnittelijat käyvät projektien aikana säännöllisesti työmailla. Lisäksi yhtiössä on tapana järjestää työmaakierroksia tietylle projektiryhmälle tai suunnittelijaporukalle.

Uutinen

Työmaakierroksilla suunnittelijoilla on mahdollisuus nähdä oma työnsä valmiina, oppia toisten ratkaisuista ja tutustua erilaisiin toteutustapoihin. Tavallisesti hankkeen projektipäällikkö sopii kierroksen ajankohdasta ja ehdoista työmaan vastaavan työnjohtajan kanssa.

”Projektipäällikkö kutsuu porukan koolle ja huolehtii sen turvallisuudesta, kuten työmaavarusteista”, kertoo Granlundin LVI-osaston ryhmäpäällikkö Eero Laaksonen. Hän on kierrättänyt suunnittelijoita muun muassa Länsimetron työmailla.

”Insinöörejä kiinnostavat asiat jäävät usein piiloon, kun kohde valmistuu. Siksi on hienoa tutustua työmaahan rakennusvaiheessa”.

Myös Granlundin sairaalasuunnitteluosastolla Helsingissä työmaakierrokset ovat perinne.

”Meillä on tapana käydä porukalla suurimpien sairaalaprojektien työmailla, viimeksi Hyvinkään Sairaalanmäellä”, kertoo LVI-projektipäällikkö Eero Tähkäpää. Hänen mukaansa urakoitsijat suhtautuvat suunnittelijoiden työmaakäynteihin kautta linjan myönteisesti.

Yksikään työmaa ei ole liian arkinen

Työmaakierroksen kohteen ei tarvitse olla erikoinen. Jokainen työmaa kartuttaa ammattitaitoa.

”Vähintään suunnitteluprosessista löytyy hyviä tarinoita ja vaiheita, joita voi jakaa toisille. Niistä oppii kaikkein eniten”, Laaksonen korostaa. Hänestä työmaakierrosten tärkein anti onkin usein se, että suunnittelijat huomaavat, miten samat asiat voi toteuttaa eri tavoilla.

Suunnittelijat jakavat omaa osaamistaan

Työmaakierrokselle lähdetään usein isona ryhmänä, mutta pienimuotoisempikin kierros voi olla yhtä hyödyllinen.

”Joskus työmaalle kannattaa ottaa mukaan vain yksi uusi suunnittelija tai harjoittelija, koska kierroksella he näkevät konkreettisesti, miten omat kuvat toteutuvat”, Tähkäpää sanoo. Monet nuoret suunnittelijat eivät ole koskaan käyneet työmaalla. Työmaakierroksella he huomaavatkin ensimmäisenä, että suunnitelmien ja todellisuuden välillä on vissi ero.

”Esimerkiksi tietyt rajoitukset huomaa usein vasta paikan päällä, jolloin ne osaa ottaa myöhemmin huomioon piirustuksissaan”, Tähkäpää sanoo. Suuremmille ryhmäkierroksille on tärkeää saada mukaan myös kokeneita konkareita.

”Kaikki saavat työmaakierroksesta enemmän irti, jos osa osallistujista on muita kokeneempia. Konkarit pystyvät kertomaan käsillä olevan projektin lisäksi muista hankkeista.”

Takaisin uutisiin

Jaa artikkeli