Uutiset

Lean-ajattelulla terveydenhuoltoon käyttäjälähtöisyyttä

Hoitoreitti ohjaamaan prosesseja

Uutinen

Sairaaloiden suunnittelussa ja toimintatapojen kehittämisessä on olennaista ottaa huomioon työntekijöiden ja potilaiden näkemys. Granlund Consultingin johtava asiantuntija Jori Reijula haluaakin lisätä käyttäjälähtöisyyttä ja älykkään teknologian hyödyntämistä suomalaisessa terveydenhuollossa.

”Uudenlaista ajattelua tarvitaan, koska sairaaloiden henkilökunta ikääntyy yhdessä yhä monisairaampien potilaiden kanssa. Lean-ideologia sopii terveydenhuoltopalvelujen viitekehykseksi ja tarjoaa paljon kehitysmahdollisuuksia sote-uudistuksessa”, Reijula kertoo.

Lean korostaa työntekijöiden kykyä löytää itse ratkaisuja työn tehokkuuteen ja mielekkyyteen.

”Lean-ajattelussa resurssit pyritään hyödyntämään mahdollisimman tarkkaan, samalla kun tuotetaan arvoa käyttäjille. Sairaaloissa Leanin tavoitteena on niin henkilökunnan kuin potilaidenkin hyvinvointi, sujuva potilasvirtaus ja työskentelyprosessit. Tämä edellyttää saumatonta esteettömyyttä ja ergonomiaa”.

Käyttäjälähtöistä tilasuunnittelua

Lean-prosessissa tilojen ja toiminnan suunnittelun lähtökohtana on sairaalan työntekijöiden näkemys ihanteellisesta työympäristöstä. ”Tilojen käyttäjät ovat sairaalan teknisen ja toiminnallisen ympäristön asiantuntijoita, ja siksi heidät tulee ottaa mukaan hankkeeseen. Mitä aiemmin, sen parempi”, Reijula kertoo.

Lean edistää myös yhteistyötä sairaalan eri yksiköiden välillä. Reijula näkee, että tulevaisuudessa hoitoprosessien, tilojen ja laitteiden suunnittelua ohjaa potilaan hoitoreitti. Eri yksiköiden työntekijät organisoivat päivittäistä työtään yhdessä potilaan ehdoilla.

Lisätietoa:

Jori Reijula
Johtava asiantuntija, Neuvonantopalvelut
p. 045 847 1133
etunimi.sukunimi@granlund.fi


Takaisin uutisiin

Jaa artikkeli