Granlund Manageria käytetään nyt koko S-ryhmässä
5.5.2021 – Granlund Manageria käyttää noin 5000 henkeä eri puolilla Suomea kiinteistönhoidon lisäksi esimerkiksi S-ryhmän myymälöissä ja hotelleissa. Järjestelmään kirjaudutaan jo noin 35 000 kertaa kuukaudessa.
Granlund Manager otettiin käyttöön kaikissa S-ryhmän 20 alueosuuskaupassa ja SOK:n tytäryhtiöissä viime vuoden aikana. Uudella ylläpitojärjestelmällä halutaan kehittää ja yhtenäistää toimintaa valtakunnallisesti.
Järjestelmäuudistus koski kaikkia S-ryhmän noin 1700 liikepaikkaa, joihin kuuluu myymälöitä, hotelleja, logistiikkakeskuksia ja ravintoloita. Käyttöönotto onnistui vuodessa, vaikka haasteita matkan varrella riitti ennakoitua enemmän.
”Suurin haaste oli konvertoida Manageriin tiedot kahdesta eri järjestelmästä ja 19 eri käyttötapauksesta”, kertoo Granlundin ryhmäpäällikkö Jenni Rusama. Tilanne vaati venymistä puolin ja toisin, mutta haasteet selvitettiin yhdessä keskustelemalla.
”Projekti oli vaikeampi kuin odotimme, ja kysymyksiä herätti esimerkiksi se, miten uusi järjestelmä toimii, kun jokaisessa osuuskaupassa on omat käytäntönsä”, kertoo SOK Kiinteistötoimintojen kehityspäällikkö Pasi Lindholm.
Järjestelmää käyttää noin 5000 henkeä eri puolilla Suomea kiinteistönhoidon lisäksi esimerkiksi myymälöissä ja hotelleissa. Henkilökunnan koulutus oli tärkeä osa käyttöönottoa.
Järjestimme vuoden sisällä noin 100 erilaista koulutustilaisuutta, ja Granlundin asiantuntijat tekivät omalta osaltaan todella hyvää työtä, että saimme järjestelmän käyttöön ajallaan koko S-ryhmässä.
Pasi Lindholm, Kiinteistötoimintojen kehityspäällikkö, SOK
Mobiilikäyttö lisääntyy myös myymälöissä
Jo yli 20 prosenttia Granlund Manager -ohjelmiston käytöstä S-ryhmässä tapahtuu mobiilisti. Suosioon on yksinkertainen syy: kohteiden välimatka yhden osuuskaupan alueella voi olla satoja kilometrejä.
Mukana kulkeva järjestelmä tehostaa huollon ajankäyttöä, koska palveluntuottajamme ja oma väkemme liikkuvat todella paljon.
Pasi Lindholm, Kiinteistötoimintojen kehityspäällikkö, SOK
“Tavoitteena on jalkauttaa mobiilia paremmin myös myymälöidemme henkilökunnan käyttöön”, Lindholm sanoo.
Valtava määrä palvelupyyntöjä käsitellään onnistuneesti
Palvelupyyntöjen määrä on S-ryhmässä poikkeuksellisen suuri. Hotelleissa pyyntöjä tehdään satoja joka kuukausi.
”Tammikuussa palvelupyyntöjen kokonaismäärä nousi melkein 20 000:een, ja silti pyynnöt onnistutaan hoitamaan hyvällä prosentilla. Kirjautumismäärät ovat nousseet tasaisesti käyttöönoton aikana”, Lindholm kertoo ilahtuneena.
”Järjestelmään kirjaudutaan jo noin 35 000 kertaa kuukaudessa, ja olemme huomanneet, että ihmiset, jotka eivät juuri käyttäneet aikaisempia järjestelmiä, ovat nyt innostuneita Managerin käytöstä ylläpidon ohjauksessa.”
Joustavaa PTS-toimintaa
S-ryhmän kiinteistönpidossa liiketoiminta on aina etusijalla. Strategian mukainen tehokas ja fiksu toiminta näkyy kaikessa, ja siksi myös ylläpitojärjestelmän täytyy nopeuttaa kaikkia prosesseja.
”Managerin käyttö on nyt vakiintumassa, ja pystymme syventymään järjestelmän käytön ja raportoinnin parantamiseen”, Lindholm sanoo.
Tavoitteena on kehittää seuraavaksi joustavaa PTS-toimintaa. Kunnossapidon budjetit voidaan saada jo lähivuosina suoraan Granlund Managerista.
Uskon, että raportointi tulee lopulta toimimaan niin, että saamme napin painalluksella haluamamme tulokset.
Pasi Lindholm, Kiinteistötoimintojen kehityspäällikkö, SOK
Järjestelmäuudistuksen halutaan myös vähentävän alueellisia eroja ja yhdenmukaistavan toimintaprosesseja. ”Halusimme nykyaikaisen järjestelmän, jonka avulla voimme yhtenäistää alueosuuskauppojen prosesseja ja kehittää toimintaa koko S-ryhmän näkökulmasta. Samalla varmistamme, että kaikki alueosuuskaupat pääsevät mukaan ryhmän yhteisiin uusiin juttuihin.”
Haluatko kuulla lisää?
Topi Korpela
Tutustu referensseihimme
Tilaa uutiskirjeemme
Ole ensimmäisten joukossa kuulemassa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä