Hyppää sisältöön
UutinenMiten onnistut kiinteistöjen ylläpidon kilpailutuksissa?

Miten onnistut kiinteistöjen ylläpidon kilpailutuksissa?

9.10.2023 – Jos kilpailutuksia ei tehdä eikä sopimussisältöjä ole vähään aikaan päivitetty, kustannukset karkaavat helposti käsistä, laatu voi heiketä ja palvelujen sisältö muuttua vanhanaikaiseksi.

Aihepiiri
Kiinteistöjohtaminen, Tuottavuus
Jaa

Maailman muutosvauhti on kova, eikä kiinteistöjen ylläpidon tilanne pysy pitkiä aikoja ennallaan. Viime vuosina asiantuntijamme ovat tehneet kiinteistöjen ylläpidon kilpailutuksia esimerkiksi muuttuneiden palvelutarpeiden takia. Kilpailutukset ovat voineet koskea koko palveluverkostoa tai pelkästään esimerkiksi huoltoa tai siivousta.

Asiakkuuspäällikkömme Ville-Veikko Lallukka kehottaa tarkastelemaan kiinteistöjen ylläpidon toimintaa aika ajoin uusin silmin.

“Kun palvelujen tavoitteet, palvelukuvaukset ja laiteluettelot saadaan nykypäivän tasolle, ylläpitoon löytyy usein yllättäviä hyötyjä.”

Jos kilpailutuksia ei tehdä eikä sopimussisältöjä ole vähään aikaan päivitetty, kustannukset karkaavat helposti käsistä, laatu voi heiketä ja palvelujen sisältö muuttua vanhanaikaiseksi.

“Palvelusopimukset eivät välttämättä enää vastaa kiinteistönomistajan tavoitteita tai lainsäädännön vaatimuksia”, toteaa Granlundin myynti- ja asiakkuusjohtaja Susanna Sairanen.

Ylläpitoon löytyy usein yllättäviä hyötyjä.

Ville-Veikko Lallukka

Esiselvitysvaihe nostaa kilpailutusaineistot tämän päivän tasolle

Granlundille erilaisista palveluntarjoajista karttunut vertailuaineisto auttaa määrittämään tarkkaan, mitä kiinteistön ylläpidolta pitää vaatia nykypäivänä. Kilpailutusprosessia muokataan tarpeen mukaan esimerkiksi asuntokohteeseen sopivaksi tai vastaamaan julkisen kilpailutuksen vaatimuksia.

Tyypillisimmin Granlundin asiantuntijoiden apuja käytetään toimisto- ja liiketiloihin, mutta listalta löytyy myös teknisesti haastavia kohteita, kuten teollisuus- tai laboratoriotiloja.

Kilpailutusta ei kannata toteuttaa aina samalla aineistolla. Asiantuntijat korostavat esiselvitysvaiheen merkitystä ja asiakkaan tarpeiden huomioimista kilpailutusaineistojen laadinnassa.

“Nykytilanteen kartoitus paljastaa lähes aina kehittämistarpeita”, Lallukka toteaa.

Lähtötietoja voidaan hankkia kohdekierroksilla, mutta pääasiassa tiedot saadaan koottua yhdessä keskustelemalla tai työpajoissa. ”Kerromme avoimesti ja rakentavasti, jos jokin nykyisen palvelusopimuksen sisällössä, kustannuksissa, työmäärässä tai prosesseissa vaatii muutoksia”, Sairanen sanoo.

Nykytilanteen kartoitus paljastaa lähes aina kehittämistarpeita.

Lallukan mukaan joskus voi käydä niinkin, että kilpailutus todetaan tarpeettomaksi; nykyisen sopimuksen analysointi, toiminnan auditointi ja kustannusanalyysi osoittavat, että homma toimii. Silloin riittää, että tehdään päivityksiä sopimukseen nykyisen toimijan kanssa.

Vastuullisuus mukana lähes jokaisessa kilpailutuksessa

Riittävä taustatyö varmistaa, että kilpailutusaineistoissa huomioidaan asiakkaan kiinteistöjohtamisen kehittyminen, esimerkiksi vastuullisuuden ja digitaalisuuden saroilla.

“Palveluverkoston vastuullinen toiminta on mukana jo lähes jokaisessa kilpailutuksessa”, Sairanen sanoo.

Hyvä esimerkki on kiinteistösijoittaja Antiloopin yli 30 toimistokiinteistöä koskeva uusi palvelusopimus. Kilpailutuksen päätteeksi valittu huoltoyhtiö vastaa myös kiinteistöjen energiamanageroinnista ja -seurannasta.

Palveluverkoston vastuullinen toiminta on mukana jo lähes jokaisessa kilpailutuksessa.

Susanna Sairanen

Miten palvelusopimus jalkautetaan käytäntöön?

Jotta asiakkaan tavoitteet näkyvät käytännön ylläpitotoiminnassa, sopimuksen sisältö on jalkautettava onnistuneesti kentälle. Yhteistyö saadaan alusta asti oikeille urille aloittamalla palvelusopimuksen toteutus esimerkiksi yhteisellä työpajalla. Laatua voidaan myös auditoida sopimuskauden aluksi, aikana ja jälkeen.

“Silloin ylläpitotoiminnan laatu, sisältö ja kustannukset ovat tiedossa kaikissa vaiheissa”, Lallukka sanoo.

Samalla asiantuntijat voivat huolehtia siitä, että tieto virtaa koko sopimuskauden ajan, esimerkiksi käytännön ylläpidon, korjaushankkeiden ja huoltokirjan välillä.

Haluatko kuulla lisää?

Granlundin palvelut kiinteistöjen ylläpidon kilpailutuksiin

  • Esiselvitysvaihe, mm. nykytilanteen analysointi, työpajat, laatutasovaatimukset ja palvelukuvaukset
  • Kilpailutusmateriaalien ja sopimussisältöjen laatiminen, esim. palkitsemis- ja sanktiomallit
  • Kilpailutuksen toteutus, esim. huolto, tekninen huolto, tekninen manageeraus, vartiointi, siivous ja aulapalvelut
  • Tarjousneuvottelut palveluntarjoajien kanssa
  • Palveluntarjoajien valinta
  • Palvelut sopimuskauden aikana, esim. auditoinnit ja sopimuksenmukaisuuden varmistaminen.

Susanna Sairanen

Kaupallinen johtaja
Granlund Oy

Ville-Veikko Lallukka

Asiakkuuspäällikkö

Lisää uutisiamme

K-Labin perustajat: Paul Compensato, Karl Lambert ja Graham Edge

Granlund vahvistaa datakeskusliiketoimintaansa Ruotsissa yrityskaupalla

27.06.2024 – Granlund laajentaa datakeskusliiketoimintaansa Ruotsissa ostamalla K-Lab Projektering AB:n osake-enemmistön. Granlund on yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä datakeskusten suunnittelu- ja konsultointiosaajista, ja vahvistaa…

Uutinen

Granlund vahvistaa omistuspohjaansa – kansainvälinen ICG sijoittajaksi

19.06.2024 – Granlund vahvistaa omistuspohjaansa uuden kansainvälisen sijoittajan, ICG:n myötä. Tavoitteena on kiihdyttää Granlundin kansainvälistä kasvua ja laajenemista.

Uutinen

“Olemme yleensä viimeinen asiantuntija, joka poistuu kohteesta”

17.06.2024 – Granlund Tampereella työskentelee kokenut nelikko, joka tuntee sairaalatekniikan perusteellisesti. Vahva osaaminen auttaa viemään vaativat sairaalahankkeet onnistuneesti maaliin.

Uutinen

Jukka Tyni: “Asiakkaiden luottamus on tämän työn suola”

11.06.2024 – Granlundin varatoimitusjohtaja Jukka Tyni jää eläkkeelle, mutta jatkaa asiakkaiden palvelua Senior Advisorina. Lähes 40 vuodessa LVI-alalla on nähty nousuja ja…

Uutinen

Vahva yrityskulttuuri Granlundin henkilöstötyytyväisyyden perustana

05.06.2024 – Granlundilaisista valtaosa, 94 prosenttia, on tyytyväisiä Granlundiin työpaikkana. Granlundilaiset antavat työpaikalleen arvosanaksi 4,13 asteikolla 1–5. Mikä on korkean henkilöstötyytyväisyyden salaisuus?

Uutinen
Pekka Metsi, CEO of Granlund

Granlund jatkaa vahvaa liiketoimintaa

28.05.2024 – Liikevaihto kasvoi alkuvuodesta 12 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon. Kaikilla liiketoiminta-alueilla riittää töitä.

Uutinen

Telia kasvattaa datakeskustehoja – tekoäly nostaa datakeskusten kapasiteettitarvetta

20.05.2024 – Tekoälypalvelujen yleistyminen kasvattaa Pohjoismaissa datakeskusten kapasiteettitarvetta noin 30 prosenttia vuosittain. Telia Helsinki Data Centerissä rakennetaan parhaillaan 4 MW lisää kapasiteettia.

Uutinen
Rakennesuunnittelu Granlund

Granlund laajentaa rakennesuunnittelun liiketoimintaa

14.05.2024 – Talotekniikan markkinajohtaja laajentaa rakennesuunnittelun liiketoimintaansa. Palveluissa tullaan keskittymään erityisen vaativiin kohteisiin ja vähähiiliseen rakentamiseen.

Uutinen

Vesidata virtaa Granlund Manageriin

12.04.2024 – Granlund Managerin ja Smartvattenin integraatio tekee vedenkulutuksen seurannasta ja raportoinnista huomattavasti nopeampaa ja luotettavampaa. Kiristyvät vastuullisuusraportointivaatimukset korostavat integraation hyötyjä.

Uutinen

Tilaa uutiskirjeemme

Ole ensimmäisten joukossa kuulemassa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.

Mitä tietoa etsit?