Hyppää sisältöön
PalvelutKiinteistöstrategia

Kiinteistöstrategia

Kiinteistöstrategian tavoitteena on varmistaa kestävä, tehokas ja tavoitteidenmukainen kiinteistöjohtaminen. Tarjoamme kattavaa osaamista kiinteistöstrategian luomiseen, tavoitteenasetantaan ja tavoitteiden ohjaamiseen.

Kiinteistöstrategia luo edellytykset mahdollisimman hyvään kiinteistöjohtamiseen

Kiinteistöstrategia tarjoaa kiinteistöjohtamiseen selkeyttä ja suunnan, jota kohti navigoida. Siihen on kirjattu tärkeät tavoitteet ja askelmerkit, joilla niihin päästään. Tavoitteena on varmistaa kestävä, tehokas ja tavoitteidenmukainen kiinteistöjohtaminen pitkälle tulevaisuuteen.

Toimivan kiinteistöstrategian taustalla on tieto: oikeat päätökset perustuvat tutkittuun tietoon nykytilanteen ja tulevaisuuden realiteeteista.

Kiinteistöjohtamisen asiantuntijamme auttavat sinua luomaan kiinteistöllesi tai kiinteistöportfoliollesi helposti johdettavan ja selkeän strategian sekä sen johtamiseen tarvittavat prosessit. Palvelumme on räätälöitävissä aina tavoitteiden asetannasta strategian onnistumisen seuraamiseen ja raportointiin asti.

Kenelle Kiinteistöstrategia-palvelumme on tarkoitettu?

Kiinteistösijoittajat

Kiinteistöstrategian mahdollistaa kannattavan ja vastuullisen kiinteistöliiketoiminnan.

Käyttäjäomistajat

Varmista, että käytössä olevat kiinteistöt tukevat ydinliiketoimintaanne.

Vuokralaiset

Selkeyttä omassa käytössä olevien tilojen ja kiinteistöjen vaatimuksiin ja kustannuksiin.

Julkinen sektori

Käytön kannalta sopivat, toimivat ja kustannustehokkaat tilat pitkälle tulevaisuuteen.

Kiinteistöstrategia palveluna – näin se rakentuu

Nykytilanteen kartoitus ja strategiaan liittyvät selvitykset

Kiinteistöstrategian taustatiedoiksi tarvitaan selkeää näkemystä nykytilanteesta ja tulevaisuuden tarpeista. Asiantuntijamme tekevät laadukkaita ja kattavia selvityksiä onnistuneen strategian mahdollistamiseksi.

  • Omaisuuden tiedonhallinnan strategia
  • Kiinteistöselvitys
  • Palveluverkkoselvitys
  • Strategiaselvitykset
  • Tilaverkkoselvitys

Strategisten osa-alueiden valinta

Kiinteistöstrategia kertoo, millainen toimija haluamme olla ja mihin suuntaan kiinteistöjohtamista ohjataan.

Strategiaan kirjataan keskiset tavoitteet: millaista tulosta kyseiseltä portfoliolta, salkulta tai kiinteistöitä halutaan. Millainen ylläpidon taso on tavoiteltava ja sopiva? Mitkä vastuullisuusnäkökulmat ovat tärkeitä? Millaisia asiakkaita halutaan ja miten käyttäjien tyytyväisyys pidetään halutulla tasolla?

Kiinteistöillä ja vuokranantajilla on monesti tietoisesti rakennettu brändi, mutta toisinaan myös ilman tietoista valintaa syntynyt mielikuva. Kiinteistöstrategiassa on hyvä linjata, millainen brändi kohteesta tai yrityksestä halutaan rakentaa? Millaisen arvolupauksen annamme asiakkaillemme? Olemmeko esimerkiksi parhaita ja moderneja toimistoja vuokraava edelläkävijä vai edullisia ja tarpeensa täyttäviä perustoimistoja vuokraava luottofirma?

Strategian voi jakaa eri osiin:

Ylläpitostrategia

Ylläpitostrategia auttaa varmistamaan, että kiinteistö, salkku tai kiinteistöportfolio pysyy halutulla tasolla, ja että päivittäinen arki rullaa kohti oikeaa suuntaa. Se toimii ylätason tavoitetilana, johon arjen tekemistä ja prosesseja peilataan. Ovatko esimerkiksi käyttäjätyytyväisyys ja kustannukset halutulla tasolla, ja jos ei, niin millaisia johtopäätöksiä ja toimenpiteitä seuraavaksi pitäisi tehdä?

Kunnossapitostrategia

Kunnossapitostrategia toimii ylätason ohjaavana komponenttina, kun tehdään päätöksiä korjaushankkeista ja investoinneista. Mikä on linjattu taso, joka tulee säilyttää? Millainen korjausvelan aste on siedettävä? Ovatko suunnitellut korjaustoimenpiteet linjassa vastuullisuusstrategian kanssa?  

Vastuullisuusstrategia

Kiinteistönomistajan on pystyttävä osoittamaan sijoittajille ja vuokralaisille, että se harjoittaa vastuullista liiketoimintaa ja huomioi ympäristövaikutuksensa. Kiristyvä sääntely edellyttää pienemmiltäkin toimijoilta uskottavaa vastuullisuusstrategiaa.

Toimitilastrategia

Toimitilastrategialla varmistetaan, että yrityksen tai organisaation toiminnan edellyttämät kiinteistöt pysyvät halutulla tasolla ja palvelevat tarkoitustaan. Se huomioi esimerkiksi tulevaisuuteen ajoittuvat muutokset, talouden realiteetit ja korjausvelkaan liittyvät tavoitteet.

Salkutus

Kiinteistöjen salkutuksen kriteerit löytyvät kiinteistöstrategiasta. Salkutuksen lopputuloksena syntyy erittäin selkeä lista siitä, mitkä kiinteistöportfolion kohteet ovat tärkeimpiä, missä riittää perustaso ja mistä kohteista aiotaan luopua jollain aikavälillä. Salkutuksella varmistetaan, että kiinteistöportfolion korjausvelka pysyy strategian mukaisella tasolla eri tasoissa kiinteistöissä.

ESIMERKKI: Salkuttaminen tason mukaan

A-Salkku (pidä)

Tähän salkkuun on poimittu toiminnalle tärkeimmät kohteet, joilla on optimaalinen sijainti, hyvät kannattavuusluvut ja niiden tekninen kunto on hyvä. Kohteisiin on usein investoitu paljon jo ennestään, ja hyvää tasoa halutaan ylläpitää jatkossakin.

B-Salkku (kehitä)

Kohde on hyvällä, turvallisella ja terveellisellä tasolla, mutta sen tulevaisuus saattaa olla epävarma: esimerkiksi 5 vuoden aikaikkunassa saattaa häämöttää massiivinen peruskorjaus. B-salkun kohteissa priorisointi on tärkeää.

C-Salkku (luovu)

C-salkkuun sijoitellaan kohteet, jotka aiotaan myydä tai purkaa tulevaisuudessa, koska ne eivät esimerkiksi sovellu käyttötarkoitukseensa, niissä korjausvelka on päässyt liian suureksi, sijainti on huono ja kulut raskaat.

Prosessien luominen

Jotta kiinteistöstrategiaa voi johtaa käytännössä, tarvitaan johtamista ja arkea tukevat prosessit. Ne muotoillaan palvelemaan toiminnalle asetettuja tavoitteita, olivatpa ne sitten vastuullisuus, kustannustehokkuus, käyttäjätyytyväisyys tai vaikka kiinteistösalkun arvon nousu.

Prosessien osalta on tärkeää määritellä itse prosessin lisäksi vastuut: kuka, mitä ja milloin. Digitaalisten järjestelmien käyttö prosessien tukena varmistaa tiedon läpinäkyvyyden, ajantasaisuuden ja saavutettavuuden. 

Kiinteistöjohtamisen asiantuntijoiltamme löytyy laajasti osaamista prosessien luomiseen, ja tuemme myös niiden toteuttamista.

Esimerkkejä kiinteistöstrategian jalkauttamiseen liittyvistä prosesseista:

Raportointi

Strategian johtamisen tueksi tarvitaan kattavat raportit, joiden avulla asettuja tavoitteita ja tunnuslukuja on helppo seurata. Granlund tarjoaa strategiasi toteutumisen seurantaan erittäin tasokkaat raportoinnin palvelut.

Selkeistä raporteista voi nähdä, ollaanko menossa oikeaan suuntaan. Seurannassa ovat niin kovat mittarit (esimerkiksi talousluvut ja vuokrausaste) kuin pehmeätkin mittarit (kuten käyttäjien palautteet).

Kiinteistöstrategialla saavutettavia hyötyjä

Käyttäjätyytyväisyys. Pidetään huolta, että vuokralaisille luvattu taso säilyy ja käyttäjät ovat tyytyväisiä.

Kannattavuus. Haetaan tasapaino vuokrakustannusten ja tarjottavien palvelujen välillä.

Korjausvelka. Varmistetaan, että korjausvelka pysyttelee strategian mukaisissa rajoissa.

Käytettävyys. Huolehditaan perusedellytyksistä: teknisestä käyttökunnosta ja hyvistä sisäolosuhteista.

Elinkaaritalous. Korjausvelan hallinta ja ylläpidon kustannukset ovat sidoksissa toisiinsa. Tehokkailla valinnoilla esimerkiksi energiatehokkuuteen voit vaikuttaa ylläpitokustannuksiin alentavasti.

Ylläpidon kustannukset. Mahdollisestaan ylläpidon kustannusten pysyminen suunnitelulla tasolla ja vältytään yllätyksiltä.

PalvelutKiinteistöstrategia

Helsingin Sataman omaisuudenhallinta sai selkeän yhteisen suunnan

Helsingin Sataman uusi omaisuudenhallinnan elinkaaristrategia selkeyttää vastuita eri toimijoiden välillä. Toimintamallit ja käytännöt yhdenmukaistetaan kaikilla liiketoiminta-alueilla.

Blogi

Uskottava vastuullisuusstrategia on kiinteistöalalla kilpailuvaltti

Kiinteistönomistajan on pystyttävä osoittamaan sijoittajille ja vuokralaisille, että se harjoittaa vastuullista liiketoimintaa. Kiristyvä sääntely edellyttää pienemmiltäkin toimijoilta uskottavaa vastuullisuusstrategiaa.

Tutustu projekteihimme

Koko Suomi

Pääomakohteiden vuosiauditoinnit

Palvelu

Toimiala

Liiketilat ja kauppa

Projekti
Helsinki

Lastensuojelun Keskusliiton pääkonttori tekninen kuntoarvio

Palvelu

Toimiala

Toimistot

Projekti
Helsinki

Työpajankatu 13 Tekninen kuntoarvio

Palvelu

Toimiala

Toimistot

Projekti
Helsinki

Tekninen kuntoarvio Rautatalo

Palvelu

Toimiala

Liiketilat ja kauppa

Projekti
Kirkkonummi

Kirkkonummen seurakunta – tietopohjainen korjausvelan hallinta

Palvelu

Toimiala

Kunnat ja kaupungit

Projekti
Kuopio

Siilinjärven kunnan kiinteistökannan kunnossapidon johtaminen

Palvelu

Toimiala

Kunnat ja kaupungit

Projekti
Mikkeli

Scandic Mikkelin ja Kauppakeskus Akselin kuntoarvio

Palvelu

Toimiala

Liiketilat ja kauppa

Projekti
Lahti

Citycon Oy / Kauppakeskus Lahden Trio

Palvelu

Toimiala

Liiketilat ja kauppa

Projekti
Joensuu

Siun soten hankkeet

Palvelu

Toimiala

Sairaalat ja terveydenhuolto

Projekti

Helsinki

Granlund sparraa HOK-Elantoa parempaan energiajohtamiseen

Palvelu

Energiajohtamisen palvelut, Talotekniikan optimointipalvelu, Kiinteistöjohtaminen

Toimiala

Liiketilat ja kauppa, Hotellit ja ravintolat

Granlundin sparraus energiajohtamisessa ja talotekniikan optimointi auttavat HOK-Elantoa saavuttamaan kunnianhimoiset tavoitteet energiatehokkuudessa.
Referenssi
Kirkkonummi

Ylläpidon ulkoistus toi Kirkkonummelle säästöjä

Palvelu

Granlund Manager, Huollon johtaminen ja laadun seuranta, Kilpailutukset ja hankinnat, , Kiinteistöjohtaminen

Toimiala

Kunnat ja kaupungit

Kirkkonummen kunta ulkoisti Veikkolan alueen ylläpidon Granlundin tuella. Kilpailutuksessa valittu palveluntarjoaja on parantanut huollon laatua ja vähentänyt kustannuksia.
Referenssi
Jyväskylä

Koas otti kaiken hyödyn irti energiatodistusten kohdekierroksista

Palvelu

Kiinteistöjohtaminen, Energiapalvelut

Toimiala

Kiinteistöstrategia

Keski-Suomen opiskelija-asuntosäätiö (Koas) tilasi Granlundilta 17 kiinteistön energiatodistukset. Samalla vaivalla ja kohdekierroksilla kartoitettiin myös parhaat energiansäästökohteet.
Referenssi
Imatra

Mitra tehostaa kiinteistöjohtamistaan Granlund Managerilla

Palvelu

Kiinteistöjohtaminen, Granlund Manager

Toimiala

Kiinteistöstrategia

Mitran ja Granlundin yhteistyö laajenee, kun Mitra ottaa käyttöönsä Granlund Manager -ohjelmiston. Ohjelmiston käyttö tuo selkeyttä Mitran kiinteistöjohtamiseen ja tehostaa…
Referenssi
Helsinki

Nesteen ylläpito-organisaatio saa tukea kiinteistöpäällikkö-palvelusta

Palvelu

Kiinteistöjohtaminen

Toimiala

Teollisuus

Kiinteistöpäällikköpalvelut on kehitetty tilanteisiin, joissa lisäresursseja tarvitaan nopeasti. Ammattitaitoinen kiinteistöpäällikkö hallitsee homman itsenäisesti jo lyhyen perehdytyksen jälkeen.
Referenssi
Koko Suomi

Citycon saavuttaa energiajohtamisella miljoonasäästöt vuosittain

Palvelu

Granlund Manager, Energiakonsultointi, Energiatehokkuus, Vastuullisuuspalvelut, Energiapalvelut, Energiajohtamisen palvelut, Kiinteistöjohtaminen

Toimiala

Liiketilat ja kauppa

Citycon on tehnyt jo vuosia pioneerityötä kauppakeskustensa energiatehokkuuden kehittämisessä. Aktiivinen energiajohtaminen ja energiaseuranta tuottavat miljoonasäästöt vuosittain.
Referenssi
Kuopio

Niuvanniemen sairaalan rakennuksissa otettiin korjausvelka hallintaan

Palvelu

Kiinteistöjohtaminen, Granlund Manager, Kunnossapidon johtaminen

Toimiala

Kiinteistöstrategia

Granlund auttaa Senaatti-kiinteistöjä kunnossapidon hallinnassa Niuvanniemen sairaalan rakennuksissa. Ajantasainen PTS-tieto löytyy helposti ja nopeasti yhdestä paikasta.
Referenssi
Helsinki

Helsingin Sataman omaisuudenhallinta sai selkeän yhteisen suunnan

Palvelu

Kiinteistöjohtaminen

Toimiala

Liikenne ja logistiikka

Helsingin Sataman uusi omaisuudenhallinnan elinkaaristrategia selkeyttää vastuita eri toimijoiden välillä. Toimintamallit ja käytännöt yhdenmukaistetaan kaikilla liiketoiminta-alueilla.
Referenssi
Jyväskylä

Muuramen kunta tilasi huoltokirjakoordinoinnin osaavilta ammattilaisilta

Palvelu

Huoltokirjakoordinointi, Kiinteistöjohtaminen

Toimiala

Kunnat ja kaupungit

Muuramen kunta yllättyi iloisesti Granlundin toteuttaman huoltokirjakoordinoinnin helppoudesta. Ylläpidon asiantuntijamme huolehtivat myös dokumenttien tallentamisesta Granlund Managerin huoltokirjaan.
Referenssi
Koko Suomi

Varman kiinteistöjen ylläpitoa kehitetään portfoliotasolla

Palvelu

Vähähiilisyys, Granlund Manager, Kiinteistöjohtaminen

Toimiala

Toimistot, Liiketilat ja kauppa

Vuosien varrella Varma on laajentanut yhteistyötään Granlundin kanssa kokonaisvaltaiseksi kumppanuudeksi. Johdon konsultointipalveluilla eläkevakuutusyhtiötä autetaan strategisessa portfoliotason kunnossapidossa, investointien suunnittelussa ja…
Referenssi

Ota yhteyttä

Palvelemme ympäri Suomen.

Susanna Sairanen

Kaupallinen johtaja
Granlund Oy

Joonas Alakomi

Ryhmäpäällikkö
Granlund Oy

Joonatan Uuspelto

Ryhmäpäällikkö
Granlund Oy

Ritva Rissanen

Liiketoimintajohtaja
Granlund Oy

Ville-Veikko Lallukka

Asiakkuuspäällikkö
Granlund Oy

Pyydä tarjous!

Haluatko lisätietoa tai jättää tarjouspyynnön?

Kerro meille millaista lisätietoa tarvitset tai lähetä tarjouspyyntö. Olemme pian yhteydessä sinuun.

Löydä Granlund-yhteyshenkilö paikkakunnallasi

Tilaa uutiskirjeemme

Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.

Mitä tietoa etsit?